Ta ställning mot den borgerliga alliansen

Jag har länge funderat över det här med att borgaralliansen kallar sig för ”Allians FÖR Sverige”. Med tanke på de förslag om sänkt A-kassa, sänkt sjukersättning och att det ska bli lättare för chefen att sparka oss som jobbar, så kan ju det enda rätta vara att kalla dom för Allians MOT Sverige.
För det är ju faktiskt det som blir konsekvenserna av deras förslag, dom vill göra det sämre för oss som bor i Sverige. Och kanske speciellt för oss från förorten.

När kollektivtrafiken privatiseras, försämras och blir dyrare, är det vi som inte har råd att ta taxi hem som drabbas hårdast. När vårdcentraler läggs ner och försämras, är dyra privatkliniker inte någon möjlighet för oss. Stänger fritidsgården är det inte ett alternativ för oss att ta en weekend i London för att ha något att göra.

Ändå har vi som är unga fått uppleva de största nedskärningarna någonsin. Är man ung och bor i förorten hör man till dem som har fått ta den största smällen. Och för mig går logiken inte riktigt ihop. För jag menar, man hör ju ofta om hur det bara går bättre och bättre för Sverige. Storföretagen gör vinster på 170 miljarder per år! Trots det finns det färre fritidsgårdar, fler slitna skolor och hundratusentals människor som står utan arbete.

På Östermalm finns det 240 st läkare att gå till, i Alby finns det 7 st. Det är kanske på tiden att det sker en omfördelning från dom som har mest till oss som har mindre. Borgaralliansen påstår att vi inte har råd att anställa i den offentliga sektorn och att fler jobb skulle skapas om vi bara sänkte skatten för storföretag. Att sänka skatten för den ekonomiska eliten skulle knappast skapa fler jobb utan bara leda till att deras redan tjocka plånböcker blev tjockare.

Istället för swimmingpools och stadsjeepar åt de som redan är rika, vill vi att alla ska ha rätt till välfärd. Istället för vinstutdelning åt aktieägarna vill vi att alla ska ha ett jobb att gå till.

Vi vill ha fler jobb och en upprustad välfärd. Inte ännu mer arbetslöshet och nedskärningar.
Det är dags för oss att ta ställning mot den borgerliga alliansen och deras förslag om försämringar för oss som bor i Sverige. Det kan man göra dels genom att rösta på Vänsterpartiet men också genom att vi tillsammans organisera oss för våra rättigheter.

Anna Herdy