Varför far moderaterna med osanning om Botkyrkabyggen?

I en insändare i Mitti 10 februari skriver moderaternas Jimmy Baker (JB) och Annika Hiltonen (AH) att kommunen straffskattar Botkyrkabyggens hyresgäster med 30 miljoner kronor. Hur de kommer fram till denna siffra överstiger vårt förstånd.

I själva verket får kommunen ut 12 miljoner kronor från Botkyrkabyggen (som för övrigt Moderaterna aldrig har motsatt sig i budgetsammanhang). Det är bara 1,7 procent av Botkyrkabyggens totala omsättning. Detta är en väldigt liten andel i jämförelse med vad privata bostadsföretag i Stockholmsregionen tar ut. Om kommunen skulle sälja ut stora delar av Botkyrkabyggen, som Moderaterna så gärna vill, så skulle hyresgästerna garanterat få betala mer i vinstutdelningar till den nya ägaren. Och dessa pengar skulle inte som idag gå till vården och skolan utan rakt ner i den nya ägarens fickor.

JB och AH ger också bilden av att vi inte lägger pengar på Botkyrkabyggens fastigheter. I själva verket satsar Botkyrkabyggen ca 200 miljoner kronor årligen på underhåll. Och behoven av underhåll och upprustning kommer att vara stora framöver. Därför tänker vi fortsätta att satsa. Botkyrkabyggen ska spela en aktiv och offensiv roll för hyresgästernas bästa.

Katarina Berggren – Gruppledare (s) Botkyrka

Mats Einarsson – Gruppledare (v) Botkyrka