Uttalande antaget av Vänsterpartiet Botkyrkas årsmöte 27 februari 2010

Fortsatt rödgrönt samarbete med ett starkare Vänsterparti!

Den 19 september får väljarna äntligen chansen att avsätta högerregeringen och det borgerliga styret i landstinget. Det är hög tid. Högern har använt sina fyra år till att leverera till en redan privilegierad elit. Man har försämrat för arbetslösa och sjuka för att kunna sänka skatten för de rika i Danderyd och Täby. I landstinget har man försämrat kollektivtrafiken, lagt ner familjecentraler och tagit resurser från kroniskt sjuka Botkyrkabor till förmån för förkylda Östermalmare.

Som väl är har Botkyrka styrts av en rödgrön majoritet bestående av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Istället för skattesänkningar, privatiseringar och nedskärningar har Botkyrkaborna fått satsningar på den gemensamma välfärden och investeringar i utbildning och kultur. Vi hoppas kunna fortsätta det rödgröna samarbetet med ett ännu starkare stöd från Botkyrkas väljare den 19 september.

Samtidigt har det betydelse hur rösterna fördelas mellan våra tre partier. Våra profilfrågor, ambitionsnivåer och långsiktiga mål är delvis olika. Det är Botkyrkas väljare som med sina röster bestämmer den rödgröna politikens inriktning under de följande fyra åren.

Vi vill bygga världens bästa välfärd, solidariskt finansierad och utan vinstintressen. Vi vill minska klyftorna i samhället. Vi tar jämställdhetsarbetet på allvar. Vi vill investera stort i klimatsmart byggande och bra kollektivtrafik. Vi slår vakt om den personliga integriteten och friheten på nätet. En röst på Vänsterpartiet är en röst för en konsekvent och offensiv vänsterpolitik – på riksplanet, i landstinget och här i Botkyrka.