Valnattsresultat

Vänsterpartiet i Botkyrka fick 6.5% i kommunfullmäktigevalen, och backade alltså 1% jämfört med 2006. Det ger oss nu 4 mandat. I riksdagsvalet röstade 7.1% på Vänstern, vilket är en minskning på 0.1% jämfört med 2006, samtidigt som Vänstern ökade antalet röster med 163. I landstinget röstade 7.7% på Vänsterpartiet i Botkyrka kommun mot 8.2 % 2006, och Vänstern fick 38 fler röster än föregående val. Valdeltagandet ökade generellt  i Botkyrka jämfört med förra valet, 2728 personer i kommunvalet (+0.4%), och 2747 i riksdagsvalet (+1.3%).  (Detta är siffror från valnatten, den slutgiltiga sammanräkningen kommer se annorlunda ut).

Den stora utmaningen för oss nu är att arbeta kommunalpolitiskt med ett främlingsfientligt parti i kommunfullmäktige. Under inga omständigheter får vi låta dem sätta agendan i Botkyrka. För att motverka rasistiskt inflytande krävs kamp både i kommunfullmäktige och i Botkyrkas bostadsområden, och motståndsrörelsen börjar idag! Låt inte de odemokratiska krafterna få fotfäste i kommunen. Engagera dej nu!