Det våras för Bildt – Demonstrationer mot utrikesministern

Lördagen den 14 januari kl. 13.00 på Sergels Torg i Stockholm kommer det hållas en demonstration för att ifrågasätta och utkräva svar från vår utrikesminister Carl Bildt. I Göteborg, Malmö och Helsingborg planeras det också motsvarande demonstrationer.

Under demonstrationen kommer det hållas tal från olika politiska företrädare, journalister och artister. Bland annat talar regissören Maj Wechselmann (”Det är upp till dig!”), rapparen Jason Diakité (Timbuktu) och Mattias Irving (redaktör Seglora Smedja), med flera.

– Vi demonstrerar för att uppmärksamma Carl Bildts förehavanden och ifrågasätta hans lämplighet som utrikesminister, upplysa allmänheten om vad som har hänt och visa att vi är många som bryr oss, säger demonstrationens initiativtagare Damon Rasti. Vi vill ha tydliga svar från utrikesministern om hans förehavanden.

Demonstrationen har ingen organisation bakom sig utan drivs av partipolitiskt obundna privatpersoner med olika bakgrund som samlats genom ett evenemang på Facebook som bara vuxit sig större. Att det sammanlagt i skrivande stund är över 2500 personer som via Facebook meddelar att kommer delta i de fyra demonstationerna tyder på att det finns en växande opinion mot Carl Bildt.

Tid: 14 januari 2012, start kl. 13.00
Plats: Sergels Torg (Plattan), Stockholm

Länk till facebook-evenemanget för demonstrationen i Stockholm: