Många ville diskutera situationen i Kurdistan

Den 2 april bjöd Vänsterpartiet Botkyrka in till ett öppet möte om situationen i Kurdistan. Mötesdeltagarna fick lyssna till Hediye Güzel, ledamot av Vänsterpartiets partistyrelse och uppvuxen i Botkyrka, som berättade både om Vänsterpartiets långa historia av solidaritet med det kurdiska folket och om det aktuella läget, framför allt i norra Kurdistan.

Heidye kunde med egen erfarenhet från besök i Kurdistan berätta att förtrycket alltjämt är starkt och berättade att citroner numera är den mest sålda frukten – inte därför att kurder gillar citroner särskilt mycket, utan för att saften används för att mildra effekterna av tårgasen. Hundratals barn sitter fängslade och många tusen vuxna som godtyckligt anklagas för ”terrorism” och ”separatism”. Hediye underströk vikten av den internationella solidariteten, inte minst med tanke på att den svenska regeringen helt ställt sig på den turkiska regimens sida.