Stor majoritet av hyresgästerna vill att Botkyrkabyggen behåller lägenheterna

När Botkyrkabyggens styrelse beslutade om att de ville sälja ut 1000 av sina lägenheter, skickade Hyresgästföreningen ut en enkät till Botkyrkabyggens hyresgäster, där de frågade hur de ställer sig till en försäljning. Av de nära 3 000 personer som har hittills har svarat på enkäten, vill 94% att lägenheterna ska behållas i allmännyttans ägo.
– Det här är ett tydligt besked från hyresgästerna, som politikerna bör ta på allvar. Om man säljer, gör man det mot de boendes vilja, säger Simon Safari, ordförande för Hyresgästföreningen Botkyrka-Salem.
Vänsterpartiet har under de senaste veckorna varit ute i bostadsområden och talat med de boende om planerna på utförsäljning.
– Jag blir faktiskt inte förvånad över det stora motståndet. Det stämmer med den bild vi har fått när vi har varit ute och pratat med Botkyrkabor. Många berättar att de inte fått någon information från Botkyrkabyggen eller från kommunen, och de är oroliga för vad som ska hända med deras lägenheter på sikt om de säljs till en privat värd, säger Mats Einarsson, gruppledare för Vänsterpartiet Botkyrka.
Hyresgästföreningen anser att det finns stora risker med försäljningen.
– De pengar man får in genom att sälja ut 1000 lägenheter är en droppe i havet om man ska upprusta alla lägenheter på en gång. Det löser inga problem, men riskerar att skapa nya. Vad är det som säger att en privat fastighetsägare kommer att satsa de miljoner som krävs för att renovera de lägenheter som kommunen vill sälja? Vi ser en stor risk för att det här beslutet på sikt kommer att leda till problem – därför vill vi att politikerna lyssnar på hyresgästerna och tänker om, säger Simon Safari.
Den 4/6 2012 hade 2961 personer besvarat Hyresgästföreningens enkät. 176 personer svarade att de tycker att lägenheterna bör säljas. Det slutgiltiga resultatet av enkäten kommer att sammanställas inför kommunfullmäktige den 14 juni, då beslut fattas i frågan om försäljning.
.