Insändare: ”Rösta ja till en folkomröstning”

Den här insändaren är publicerad i veckans Södra Sidan:

anna insändare södra

”Det finns en utspridd myt om att dagens unga människor är passiva och inte bryr sig om politik. Alla som följt ”Alby är inte till salu”, vet att det inte stämmer.

politiker här i Botkyrka, en kommun som är högt ansedd för sitt demokratiarbete, säger att fler ungdomar borde göra. De har organiserat sig och använt demokratiska medel för att göra sina röster hörda. De har inte protesterat våldsamt, utan tvärtom sannolikt förebyggt oroligheter genom att kanalisera ilska till konstruktiv politisk handling.
De har bildat opinion, fixat en debatt, en stor konsert på Subtopia och en familjegrillfest med ansiktsmålning för barnen. De har samlat namn överallt i kommunen. Först hundratals. Sedan tusentals.

Tio procent av de röstberättigade invånarna i Botkyrka, mer än 6 500 personer, har nu skrivit under listorna som handlar om att få till stånd en folkomröstning om försäljningen av lägenheterna på Albyberget. Nu ligger avgörandet hos de politiska partierna. Hos de partier som för bara fem månader sedan röstade ja till en folkomröstning om en eventuell delning av Botkyrka kommun. Den gången var det Tullingepartiet som hade samlat namn. Några av ungdomarna i Alby tror att en namnlista från Tullingepartiet väger tyngre än en namnlista från dem. Låt oss visa dem att de har fel. Ge ungdomarna den folkomröstning de har kämpat för. Visa dem att engagemang lönar sig.

Anna Herdy
ledamot i fullmäktige i Botkyrka ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka”