Vi växlar upp det feministiska arbetet

Vänsterpartiet är ett feministiskt parti – vi arbetar för ett samhälle där kvinnor och män är jämställda. Under hösten kommer vi att lägga in en extra växel i vårt feministiska arbete. Vi behövs som feministisk kraft för ett mer jämställt Sverige – du behövs i vårt feministiska arbete. Välkommen till Vänsterpartiet Botkyrkas feministiska höst!

barbro
Barbro Sörman från Vänsterpartiet Storstockholms distriktsstyrelse pratar om ”det feministiska Vänsterpartiet” den 17 september.

17 september: det feministiska Vänsterpartiet – möte för alla intresserade
Barbro Sörman, som sitter i Vänsterpartiet Storstockholms distriktsstyrelse kommer och reder ut begreppen. Vad menar vi med att vi är ett feministiskt parti? Hur ser vår feministiska politik ut och vilka är de viktigaste aktuella utmaningarna för att förändra Sverige i mer jämställd riktning?

Tid: 17/9, 18.30-20.00
Plats: vår lokal på Albyberget, Tingsvägen 17.

(25 september: Feministiskt självförsvar för kvinnor
Feministiskt självförsvar går ut på att lära sig att sätta värde på sig själv. Det handlar om känna sig bekväm med att ta den plats man har rätt till. Att lära sig att försvara sig, mentalt, verbalt och fysiskt om det skulle behövas. Att ta tillbaka rätten över sin kropp och att vända tänkandet i en hotfull situation. Feministiskt självförsvar utgår ifrån det våld kvinnor vanligen utsätts för, och passet är enbart till för kvinnor. Alla tjejer och kvinnor som har lust att prova på är välkomna! Inga förkunskaper behövs. Klädsel: bekvämt.

Tid: 17/9, 18.30-20.00
Plats: vår lokal på Albyberget, Tingsvägen 17.)

Uppdatering 130923: vi kommer senarelägga självförsvarspasset. Nytt datum kommer inom kort.

16 november: Feministiskt Forum Botkyrka
Vi arrangerar tillsammans med ABF, LO-sektionen, S-kvinnor, Filippinska Kultur-fritidsföreningen, Assyriska kvinnoföreningen m.fl. Feministiskt Forum Botkyrka i Hallunda Folkets Hus. Det blir intressanta föredrag, peppig livemusik, diskussioner, erfarenhetsutbyte, feministisk fotoutställning och mycket mer! Mer information kommer inom kort.

Tid: 16/11, 12.00-16.00
Plats: Folkets Hus Hallunda