Vänsterpartiet vill bygga ”Campus Tullinge”

södra sidan
Bild från Södra Sidan.

Mittemellan Tullinge centrum och Södertörns högskola vill Vänsterpartiet Botkyrka bygga Campus Tullinge: ett nytt område med hyresrätter för studenter och ungdomar.

Tullinge är den kommundel i Botkyrka som ligger närmast den regionala stadskärnan Flemingsberg där Södertörns högskola och Karolinska institutet ligger. I Tullinge finns god tillgång till kollektivtrafik och där planeras ett så kallat Idéhus att byggas, vilket kommer ge unga och studerande Botkyrkabor tillgång till ett bibliotek i toppklass och en kreativ miljö att utveckla idéer, kultur och kunskaper i.

Botkyrka och Tullinge behöver fler hyresrätter med rimliga hyror och Vänsterpartiet föreslår därför att omkring fyrahundra hyresrätter ska byggas i en första etapp för att påbörja området Campus Tullinge. De nya husen föreslås byggas längs Alfred Nobels Allé och på Solskensvägen.

Från platsen där Campus Tullinge-husen skulle kunna byggas på Alfred Nobels Allé är det 1,3 kilometer till Södertörns högskola och fyra minuter med buss. Till Tullinge centrum är det 1,5 kilometer.

Solskensvägen ligger 2 km från högskolan och 1,1 kilometer från Tullinge centrum. I närheten av Solskensvägen är studentbostäder planerade sedan tidigare.

För mer information, kontakta:

Mats Einarsson
Kommunalråd Vänsterpartiet Botkyrka