Vi öppnar valcentral i Alby – ”Unik satsning för att bli mer tillgängliga”

valcentralMåndagen den 25 augusti öppnar Vänsterpartiet Botkyrka en valcentral på Albyberget. Partilokalen på Tingsvägen 17, som annars mest används för internt partiarbete, görs om till en öppen valcentral för Albyborna. Till valcentralen ska man kunna komma för att ställa frågor om valet, diskutera med lokala företrädare för Vänsterpartiet och på ett enkelt sätt engagera sig själv i valrörelsen.

– Det här är en unik satsning vi gör för att bli mer tillgängliga som parti. Satsningen är möjlig att genomföra tack vare att vi är dubbelt så många medlemmar i Vänsterpartiet Botkyrka, jämfört med vad vi var i valet för fyra år sedan. Då mäktade vi bara med att bemanna en traditionell valstuga – nu kan vi vara tillgängliga på ett helt annat sätt, med både valstuga i Fittja och valcentral i Alby. Vi hoppas att det ska innebära att fler kan engagera sig och att vi kan bidra till att öka valdeltagandet i Alby, säger Fredrik Andersson som är ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka.

I valcentralen kommer man kunna få information om hur man röstar och den som vill kommer bland annat att kunna få hämta valaffischer, foldrar och tidningar för att sprida bland vänner och bekanta.

– För många är det ett stort steg att bli medlem i ett parti. Vi vill sänka trösklarna till engagemang, genom att möjliggöra för vänstersympatisörer att aktivera sig utan att först behöva bli medlemmar. Vi vet att det politiska engagemanget i Alby är starkt. Det såg vi inte minst i de massiva protesterna mot utförsäljningen av allmännyttan på Albyberget. Vi vill underlätta för alla som är intresserade av ett regeringsskifte och ett stopp för privatiseringspolitiken att på ett enkelt sätt göra en insats, säger Fredrik Andersson.

Valcentralen kommer att vara öppen klockan 15.00-19.00 varje vardag och klockan 12.00-15.00 på lördagar. Den 25 augusti klockan 15.00-19.00 invigs valcentralen.

För mer information, kontakta:

Fredrik Andersson
ordförande Vänsterpartiet Botkyrka