Vänsterpartiet i Botkyrka vill fridlysa allmännyttan

nooshi inte till saluPRESSMEDDELANDE. Ungefär 400 000 personer står i Stockholms stads bostadskö och antalet personer i behov av bostad i Stockholmsregionen växer hela tiden. Samtidigt är byggandet fortsatt lågt och ett mycket stort antal hyresrätter har sålts ut och/eller ombildats till bostadsrätter de senaste åtta åren i regionen. Även i Botkyrka har lägenheter sålts ut, trots Vänsterpartiets aktiva motstånd.

Nu är det dags att fridlysa allmännyttan i Stockholmsområdet, menar Vänsterpartiet. Ett stopp mot ytterligare försäljningar av kommunala hyresrätter är ett prioriterat krav för V i Botkyrka inför kommande förhandlingar om att ingå i en eventuell rödgrön majoritet efter valet.

– Vi märkte under den nuvarande mandatperioden att motståndet mot utförsäljningar är starkt i kommunen, säger Nooshi Dadgostarriksdagskandidat för Vänsterpartiet och tidigare aktiv i nätverket Alby är inte till salu.

– Det är dags att sätta stopp för ytterligare försvagningar av allmännyttan. Vi vill inte sitta i en majoritet som fortsätter den senaste tidens privatiseringar av fastigheter, och hoppas att både Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill ge samma besked, säger Nooshi Dadgostar.

Vänsterpartiet har tidigare lämnat ett förslag på att öka byggandet av billiga hyresrätter i kommunen, bland annat genom 400 nya student- och ungdomslägenheter i Tullinge, i närheten av Södertörns högskola.

Vid frågor, kontakta:

Nooshi Dadgostar