I Botkyrka värnas samarbetet med kvinno- och tjejjouren

eu
Elisabeth Uddén, ordförande Botkyrka kvinno- och tjejjour (Bild: lasupp.nu)
mats_porträtt4
Mats Einarsson (V), ordförande för socialnämnden i Botkyrka

För några dagar sedan riktade ordföranden och förbundssekreteraren för Sveriges kvinno- och tjejjourers riksförbund (SKR) kritik mot en upphandling Botkyrka konmun gjort av platser på skyddade boenden. Elisabeth Uddén, ordförande för Botkyrka Kvinno- och Tjejjour och Mats Einarsson (V), ordförande för socialnämnden i Botkyrka har svarat på artikeln. I sitt svar berättar de om hur samarbetet mellan kvinnojouren och kommunen ser ut i Botkyrka. De instämmer också i SKR:s kritik mot utvecklingen mot en marknadisering av skyddade boenden och kritiserar förslag från den utredning förra regeringen tillsatte, som riskerar att drabba kvinnojourerna och därmed våldsutsatta kvinnors möjlighet till stöd och skydd.

Här kan du läsa Elisabeth Uddéns och Mats Einarssons artikel på DN Debatt.