Insamling

Internationella kvinnodagen 8 mars – organisera dig, kräv din rätt!

Vänsterpartiet deltar i 8-marskommitténs firande av internationella kvinnodagen i Stockholm. I år demonstrerar 8-marskommittén under parollen ”Organisera dig, kräv din rätt!”. På arbetet och för makten över våra kroppar. Så trycker vi också på att vi står bakom kvinnorna i Kobanê. Kom med du också för feminism och rättvisa!

Vi samlas i år klockan 16.00 på Södermalmstorg och kommer att gå till Medborgarplatsen. Konferencierer är systrarna Tiffany och Bianca Kronlöf.

Talar gör:
– Socialdemokraterna
– Kurdiska kvinnoföreningen AMARA
– Vänsterpartiet
– Feministiskt initiativ

I brandtalsracet ingår talare från Grön Ungdom, Unga Feminister, SUF, Varken hora eller kuvad, SSU, RKU, Ung Vänster, S-kvinnor, KFKY, Kvinnor för fred, Kurdiska mödrar och Stjärnjouren

För musiken står bl.a. Little Jinder.

Kom och fira internationella kvinnodagen med oss!

Läs mer om demonstrationen här.

2 kommentarer till Internationella kvinnodagen 8 mars – organisera dig, kräv din rätt!

• Läser i bladet att Vänsterpartiet stödjer aktivt Putins Ryssland med frikostiga bidrag. Det öppnar ju för många frågor. Vad är V syn på demokratin där ? Hur ser V på Rysslands angrepp på Rumänien och dess alltmer offensiva hållning i Europa ?

Jag hoppas jag har fel angående ert engagemang för ett alltmer odemokratiskt land.

Kanske kommunalrådet som gillar folkligt styre har någon kommentar om Putin och hans Ryssland och om det nya Sovjet ?

• Hej!

Du har helt fel. Vänsterpartiet har ingenting gemensamt med den konservative Putin. Jag är osäker på vilken artikel du syftar på, men kanske är det den som handlade om Vänsterns Internationella Forums samarbete med den ukrainska vänsterorganisationen Borotba? Det samarbetet, som avslutades 2012, kan du läsa om på vansterpartiet.se:

”Vänsterpartiet står tydligt upp för ett demokratiskt Ukraina och Ukrainas territoriella integritet. Vi försvarar landets rätt att själv göra sina egna vägval. Vi har därför tydligt fördömt Rysslands annektering av Krim och understöd till de så kallade separatisterna i Östra Ukraina. Rysslands agerande strider mot folkrätten och Vänsterpartiets hållning är att varje folkrättsbrott måste få konsekvenser. Därför har vi stött EU:s sanktioner mot Ryssland.

Flera år innan krisen i Ukraina sökte VIF, Vänsterpartiets biståndsstiftelse, kontakt med flera olika vänsterrörelser i Ukraina, bland annat studentorganisationer. Det gjordes för att stödja en bred vänster med fokus på jämställdhet och lika rättigheter. VIF inledde ett samarbete med det lilla ukrainska vänsterpartiet Borotba som bildades utifrån dessa rörelser. Vi hoppades att vårt samarbete skulle bidra till att Borotba skulle utvecklas till ett modernt och demokratiskt vänsterparti, men också till att stärka ett flerpartisystem i Ukraina.

Projektet utvecklades inte på det sätt vi önskat och det avslutades 2012. Borotba utvecklades inte till det breda och moderna vänsterparti som vi hade önskat och det visade sig svårt att få till stånd ett välfungerade gemensamt arbete.

Idag har Vänsterpartiet inget samarbete med Borotba. Media har publicerat uppgifter om att medlemmar i Borotba idag skulle stödja de så kallade separatisterna i Östra Ukraina och Rysslands agerande. Vänsterpartiet tar tydligt avstånd från detta. Det har skett efter att Vänsterpartiet avslutat allt samarbete med Borotba (…)”

Här kan du läsa hela artikeln: http://www.vansterpartiet.se/ukraina-och-samarbetet-med-borotba

Vår partiledare Jonas Sjöstedt skrev nyligen ett blogginlägg om hur han ser på utvecklingen i Ryssland:

”Putins styre är en klassisk nationalistisk högerregim. Krig och fiendebilder ska samla stödet på hemmaplan inför en yttre fiende, och avskräcka de egna oppositionella. Information och debatt ersätts av propaganda när fri media kvävs. Priset betalas av vanliga ukrainare och ryssar. Mitt hjärta finns bland de allt för få modiga ryssar som demonstrerar för fred med Ukraina och med de som sitter fängslade efter protesterna på Bolotnajatorget (…)”

Här kan du läsa hela inlägget: http://jonassjostedt.se/2015/02/lat-ryssen-komma/

Hoppas att detta skingrat dina frågetecken och några missförstånd. Annars är du naturligtvis välkommen att höra av dig på nytt.

Med vänlig hälsing,
      Elisabeth Biström