Zurab Rtveliashvili deltar på julavslutningen

zurab_web1_pressbild
Foto: Cato Lein.

När Vänsterpartiet Botkyrka har julavslutning onsdagen den 16 december så kommer vi att få besök av poeten och performanceartisten Zurab Rtveliashvili. Zurab kommer ursprungligen från Georgien, men kom till Sverige som fristadsförfattare efter att ha blivit utsatt för förföljelse i Georgien. År 2011 beviljades han slutligen uppehållstillstånd.

I Georgien spelade hans dikter en roll under den så kallade ”Rosenrevolutionen” år 2003. Sedan dess arresterades han med jämna mellanrum för sina framträdanden och fick dessutom avtjäna ett kortare fängelsestraff som samvetsfånge. År 2012 dömde Europadomstolen Georgien för att på ett flertal punkter ha brutit mot de mänskliga rättigheterna gentemot Zurab.

Hans bok, Poesins diktatur, stoppades från utgivning av de georgiska myndigheterna. Den finns dock utgiven på svenska genom Smockadoll förlag. Han medverkar också i antologin Fria ord på flykt tillsammans med bland andra nobelpristagarna från 2015 respektive 2009; Svetlana Aleksijevitj och Herta Müller.

På julavslutningen kommer vi även att bjuda på julfika och trevligt sällskap!

Tid och datum: Kl 18, onsdagen den 16 december.
Plats: Vänsterpartiets lokal, Tingsvägen 17 i Alby.