Budget 2017: Rätt till heltid för anställda i Botkyrkas hemtjänst

Mer omsorgstid

Den rödgröna kommunledningen i Botkyrka har beslutat sig för att satsa 11 miljoner kronor på att ge anställda i hemtjänsten rätt till heltid. Detta kommer också att leda till mer omsorgstid för brukarna. Satsningen möjliggörs genom de tio välfärdsmiljarder som Vänsterpartiet och regeringen kommit överens om att dela ut till kommunerna. Drygt 69 miljoner kronor tillfaller Botkyrka i syfte att stärka välfärden i kommunen.

Satsningen är ett resultat av den genomlysning av hemtjänsten i Botkyrka som gjorde i våras. Där framkom att hög kontinuitet, att personalen har tid till varje brukare och att brukarna har möjlighet att påverka sin egen omsorg är avgörande för hur kvalitén i hemtjänsten upplevs.

Fler satsningar presenteras inom kort.

Media: Södra Sidan, Sveriges radio.

2 kommentarer till Budget 2017: Rätt till heltid för anställda i Botkyrkas hemtjänst

• Gäller detta bara för hemtjänst/undersköterskor eller också för övriga vårdpersonal inom Kommunen? Ex. vis Sjuksköterskor?

• Hej PN!

Dessa 11 miljoner gäller enbart hemtjänsten då det var denna grupp man kunde se hade störst andel ofrivilligt deltidsanställda och att anställningsgraden inte gick att höja utan att man också tillförde medel. Bland övriga grupper ligger vi bra till i förhållande till andra kommuner, men vi utesluter inte att det behöver skjutas till pengar framöver även där för att alla ofrivilligt deltidsanställda ska kunna få heltid. En del kommer att kunna lösas med bättre schemaläggning.

mvh Fredrik