Riksdagsledamot på besök: ”Botkyrka är verkligen en kommun att inspireras av”

Idag hade Botkyrka besök av Maj Karlsson, riksdagsledamot för Vänsterpartiet, som bland annat ansvarar för frågor som berör arbetet mot mäns våld mot kvinnor. ”Botkyrka är verkligen en kommun att inspireras av i dessa frågor”, sa Maj efter besöket.

Totalt två sextiominuterspass, med föredragande representanter från olika delar av socialförvaltningen, hanns med. På det första passet berättade Anija Johansson och Mantha Kasagianni om Botkyrka kommuns omfattande förebyggande arbete mot våld. Det är insatser som drar igång redan i form av föräldrastöd och som lever vidare under barnens skolgång, bland annat genom arbetet med Mentors in violence prevention (MVP). MVP är en satsning som blivit uppmärksammad på nationell nivå, med både ministerbesök och besök av kungen.

Maj Karlsson och Mats Einarsson.

Under det andra passet diskuterades kommunens arbete med mottagning av kvinnor som utsatts för våld.

”Det har varit så intressant att höra om Botkyrkas arbete mot mäns våld mot kvinnor. Jag är helt lyrisk över arbetet med att på riktigt förebygga våld från småbarnsåren till vuxen ålder. Dessutom utifrån medborgarnas perspektiv och vilja. Jag hoppas att deras arbete kommer sprida sig över hela landet. Botkyrka är verkligen en kommun att inspireras av i dessa frågor”, sa Maj Karlsson efter sitt besök.

Värd för mötet var Mats Einarsson (V), kommunalråd och ordförande för socialnämnden.

Södra Sidan: ”Botkyrka först i landet med MVP”