S-ordförande byter till Vänsterpartiet

Vänsterpartiet Botkyrka har glädjen att få hälsa Johan Alkstål välkommen som ny medlem i Vänsterpartiet. Johan har fram tills nyligen varit ordförande för Socialdemokraterna i Tumba och valdes in i kommunfullmäktige för S i valet i september. De senaste åren har dock hans partisympatier gradvis förändrats och nu har han alltså valt att byta parti.

Johan Alkstål (V)

– De senaste åren har Socialdemokraterna återkommande sagt och gjort saker som inte överensstämmer med mina värderingar. Jag har nog alltid varit mer vänster än partiet i övrigt och i en tid då ojämlikheten fortsätter att öka, en klimatkatastrof kan vara bara några år bort och högern har grävt fram sina mest avskyvärda konservativa och bruna rötter så behövs riktig vänsterpolitik mer än någonsin. Den politiken kommer vi inte att få se från Socialdemokraterna. De går åt höger och det finns ingen idé att vänta på en vänstergir som aldrig kommer. Det känns bra att gå med i Vänsterpartiet som står lika stadigt till vänster som jag gör, säger Johan Alkstål.

Amra Bajric, ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka, gläds åt nytillskottet.

– Vi är glada att allt fler vill ta ställning för ett mer jämlikt samhälle, Johan är hjärtligt välkommen! Socialdemokraterna går alltmer åt höger och många söker sig till oss. Vårt medlemsantal har ökat med mer än 50 procent på ett år, från 111 till 173, säger Amra Bajric.

Johan har valt att inte behålla sin plats i kommunfullmäktige. Majoritetsförhållandena i kommunen är därmed oförändrade.

– Jag var invald som S, fått personröster som S så det naturliga för mig är att ge plats till någon annan inom S, säger Johan Alkstål.