Dubbelt Botkyrka på förslag till EU-lista

Idag presenterade Vänsterpartiets valberedning sitt förslag till lista inför valet till Europaparlamentet den 26 maj. Botkyrka är ovanligt välrepresenterat och med på listan finns Andrea Söderblom-Tay och Mats Einarsson, båda från Tumba.

Andrea Söderblom-Tay, 30, är föreslagen till plats nummer 17 på listan. Andrea är profilerad inom miljö- och klimatfrågor och har tidigare varit riksordförande för Jordens Vänner.

Andrea Söderblom-Tay och Mats Einarsson.

– Vänsterpartiet är en stark kraft för radikal klimatomställning och vi vill bryta den makt som fossilindustrins lobbyister har skaffat sig i EU. Vi vill att de rikaste, som genom sitt sätt att leva orsakar störst utsläpp, ska ställa om sin livsstil mest. Det här är frågor som jag kommer att lyfta i den kommande valrörelsen, säger Andrea Söderblom-Tay.

Mats Einarsson, 59, är föreslagen till plats nummer 24. Mats har under lång tid varit aktiv i Botkyrkapolitiken och har även en bakgrund som såväl riksdags- som partistyrelseledamot. Idag är han gruppledare för Vänsterpartiet Botkyrka.

– Valdeltagandet brukar vara lågt i Botkyrka. Vi kommer att jobba hårt för att öka det. I en tid då främlingsfientliga krafter växer runt om i Europa bör man ta tillfället i akt och rösta på Vänsterpartiet. Vi är en stark och växande antirasistisk kraft som tillsammans med våra systerpartier i övriga EU kommer att arbeta för ett mer solidariskt Europa, säger Mats Einarsson.

Toppar listan gör partiets nuvarande EU-parlamentariker Malin Björk följd av Ana Süssner Rubin från Skåne. Den slutliga listan kommer att fastställas under Vänsterpartiets EU-valskonferens i Norrköping den 16–17 februari.

Här kan du läsa hela förslaget till EU-lista.