”Man ska kunna leva livet, hela livet”

Citatet är något som Folkpartiets kommunfullmäktigeledamot Stig Bjernerup ofta brukar påtala i fullmäktigedebatterna om äldrevården i Botkyrka. Såklart har han rätt i just detta påstående. Äldrevården ska vara värdig, stimulerande och trygg så att man just kan leva hela livet.

Trots sina uttalanden så tillhör Stig Bjernerup ett parti som vill tillåta privata företag göra vinster på människors rätt till en värdig äldreomsorg och för dessutom en arbetsmarknadspolitik som knappast gynnar de som arbetar inom äldreomsorgen. En ekvation som för mig inte går ihop.

Denna höst driver vänsterpartiet en nationell kampanj som heter ”Vem ska hjälpa mormor?” för att sätta fokus på de problem som finns inom äldreomsorgen och erbjuda lösningar. Kampanjen fokuserar på att det behövs mer personal inom omsorgsvården, att det behövs en satsning på kompetens och utbildning och de som jobbar ska ha bra villkor – då utför man ett bättre jobb.

Vänsterpartiet Botkyrka kommer givetvis delta i kampanjen. De kampanjaktiviteter som är inplanerade är dörrknackningar i Alby, öppet möte samt ett studiebesök med riksdagsledamöter på något av våra boenden i Tumba. Läs mer om aktiviteterna här och för mer information om kampanjen, kika in på vansterpartiet.se.

Nu kör vi!

Anna Herdy