Historia

Den 16 september 1917 bildades vad som idag är Vänsterpartiet Botkyrka, då under namnet Tumba Socialdemokratiska Vänsterkommun. Det innebär att vi nyligen firade 100-årsjubileum. Till 100-årsfirandet valde vi att ge ut protokollen från föreningens första decennium. Nu publicerar vi dem även digitalt, du hittar dem via länken nedan.

Ur Mats Einarssons förord:

Det allra första protokollet, 16 september 1917.

”År 1999 hittades en sliten skrivbok i folioformat i en container. Den visade sig innehålla samtliga protokoll förda i Tumba Socialdemokratiska Vänsterkommun (1921 och framåt Tumba Kommunistiska Arbetarekommun) från åren 1917–1928. Protokollsboken finns sedan dess på Arbetarrörelsens Arkiv och Bibliotek. Som ett bidrag till högtidlighållandet av Vänsterpartiets 100-årsjubileum har Vänsterpartiet Botkyrka låtit transkribera protokollsboken och ger härmed ut den i både tryckt och digitalt format. Protokollen är avskrivna ord för ord, med bibehållen stavning, skrivfel och radfall. Personer, händelser och företeelser har vid behov kommenterats i fotnoter.”

Klicka här för att komma till de historiska protokollen: Protokoll SSV SKP Tumba 1917-1928.

__________________________________________________________

I samband med vårt 100-årsfirande producerade även vår mångåriga medlem Folke Olsson en broschyr om Folkets hus-rörelsens historia i Botkyrka. Klicka här för att läsa den: I eget hus.