• Hem

Bor i: Tumba
Jobbar som: Gruppledare/ekonomiansvarig
Fritidsintresse: Katter

Mats Einarsson (V). Foto: Leo Ahmed.

När och varför blev du engagerad i Vänsterpartiet?

Jag gick med i ungdomsförbundet 1978 efter att ha varit aktiv i elevfacket (Elevförbundet) på gymnasiet. Jag var också med i en löst sammansatt vänstergrupp runt vår filosofilärare Åke Löfgren som gav ut publikationen Röd Skrift lagom till första maj under tre år. SSU var för sossiga, maoisterna otänkbara och trotskisterna obefintliga. Partiet gick jag med i några år senare när jag flyttat från Karlstad till Stockholm.

Vad tycker du är det viktigaste politiska förslaget att få igenom i Botkyrka?

Det är svårt att välja; det finns så mycket som borde göras. Men en rejäl och långsiktig satsning på det förebyggande sociala arbetet i bred mening ligger högt på min önskelista.

Vad är ditt bästa argument för att den som bor i Botkyrka ska rösta på Vänsterpartiet i valet den 11 september?

Om man, som de flesta i Sverige, vill ha en demokratisk, jämlik och gemensamt finansierad välfärd med hög kvalitet, en välfärd där behoven styr och inte privata företags vinstjakt – då ska man naturligtvis rösta på det parti som konsekvent står för en sådan politik: Vänsterpartiet.