Kom på Feministiskt Forum den 30 oktober!

Lördag den 30 oktober slår ABF Botkyrka-Salem upp portarna för årets feministiska forum. Som vanligt håller vi till hos ABF i Hallunda Folkets hus. Vi bjuder på föreläsning, debatt, teater och musik i världsklass. Välkomna!

PROGRAM:

Kl 12:00-12:45  Gertrud Åström ställer frågan: Är du lycklig?
Gertrud Åström har lång erfarenhet som jämställdhetsrådgivare, utredare och konsult. Hon har bland annat medverkat i en rad statliga utredningar, bland annat ledde hon den senaste jämställdhetspolitiska utredningen.
Gertruds bakgrund omfattar också ett vidare arbete för mänskliga rättigheter, demokrati och hållbar utveckling i olika sammanhang, bland annat som VD för Ordfront.

Kl 13:00-13:45 Samtal om trygghet och jämställdhet i stadsplaneringen
En paneldiskussion om hur vi på bästa sätt kan få människor att känna sig trygga i sin närmiljö. Varför är tjejer mer rädda än killar och hur påverkar det våra rörelsemönster i offentliga miljöer? Hur kan vi förbättra stadsplaneringen för att öka tryggheten? Vad har gjorts och vad bör göras? Hur ser det ut i Botkyrka?
I samtalet deltar Peter Nyberg, ordf. Samhällsbyggnadsnämnden och Socialdemokrat i Botkyrka, Anna Herdy – ordf. Vänsterpartiet Botkyrka, Emma Dominguez – Botkyrka Communityteater, Martin Wiese – arkitekt, Amineh Kakabaveh -Varken Hora eller kuvad

Kl 13:45-14:00 Musikuppträdande med Scenskolan Alby Fejm
ABF:s egen scenskola bjuder på stor sångunderhållning med ett axplock låtar från deras föreställningar.

Kl 14:00 Folkans lilla maskot – bättre fly till jobbet än misshandlad hemma.
Monolog av och med Jeanette Kyrk. Monologen handlar om en kvinna som ska träffa sin dotter på en kvinnojour för en intervju. Men dottern dyker aldrig upp. Pjäsen är en autentisk berättelse om en kvinnas flykt från sin mans tyranni. Det är också en berättelse om att bryta tystnaden och synliggöra patriarkatets våld mot kvinnor.

Moderator under dagen är Maria Brodin – ordförande ABF Botkyrka-Salem.

Vi säljer kaffe och smörgås.

Dagen arrangeras av ABF Botkyrka-Salem, S-kvinnor i Botkyrka, Filippinska kultur- och fritidsföreningen, Vänsterpartiet i Botkyrka, Vaerdandi i Botkyrka, Folkets Hus Hallunda, Varken Hora eller Kuvad, LO-sektionen i Botkyrka-Salem, Kvinnojouren i Botkyrka.