Ordförande har ordet

En spännande höst för Vänsterpartiet!

Krönika i Röde Botvid September 2011

Jag vill börja med att hälsa alla medlemmar välkomna tillbaka till ”verkligheten”, den politiska vardagen och en spännande höst. Efter en sommar som för mig innehållit bilsemester, återhämtning efter chocken som kom med terrordåden i Oslo och på Utöya och lite sommarjobbande, så ska nu den politiska vardag komma i fas igen. Nu blir det möten med partiföreningen igen, den kommunala apparaten drar så sakteliga igång och vi går mot mörkare tider.

Vänsterpartiet, som parti, gör dock precis tvärtom. Lars Ohly har meddelat att han kommer avgå på kongressen i januari och resultatet av det har blivit att det i skrivande stund finns det fyra och en halv kandidat till partiledarposten: Jonas Sjöstedt, Ulla Andersson, Hans Linde och Rosanna Dinamarca. Ali Esbati har sagt att han ska fundera över det, och det hoppas i alla fall jag snart kan bli en hel kandidat.

Diskussionen om hur vänsterpartiet ska se ut, ledas och vad vi ska driva för politik är inte en diskussion som enbart kan föras via debattsidorna. Diskussionen måste komma underifrån, från oss, partiets medlemmar och partiföreningar. Här kan du läsa om vad kongressen ska behandla och hur du kan delta i diskussionerna.

Hoppas att du vill delta!

Anna Herdy
ordförande