• Hem

Plats på valsedeln: Nummer 6
Bor i: Tuna, Tumba
Jobbar som: Kommunikatör och redaktör
Fritidsintresse: Mina tonårsbarn (som knappt vill umgås med mig längre), vår hund, plocka svamp och bär, sticka, läsa och träna crossfit!

Therese Karlsson

När och varför blev du engagerad i Vänsterpartiet?

Jag blev medlem strax innan valet 2018. Det var en kurskamrat som även hon blev medlem och engagerad som sa ”Therese, du behövs i partiet, du kan göra så mycket mer än att bara lägga din röst på V, du kan vara med och förändra och berätta om hur vår politik”. Hon hade ju rätt. Om inte jag så vem? Har insett efter mina år som engagerad att bara bli medlem ger energi åt de som är engagerade. Många tror också att man måste läsa krångliga dokument eller sitta som förtroendevald för att förändra, men det är minst lika viktigt med människor som bakar till medlemsmöten, delar flygblad eller bara delar information om Vänsterpartiets politik på sina sociala medier. Engagemang kan se så olika ut, men engagemanget behövs. Om inte jag så vem?

Vad tycker du är det viktigaste politiska förslaget att få igenom i Botkyrka?

Att införa barnomsorg på obekväm arbetstid. Som ensamstående mamma sen många år tillbaka där jag arbetade som undersköterska inom främst äldrevården, så var det mer eller mindre omöjligt för mig att söka tjänster eller tacka ja till pass på grund av att jag inte hade barnomsorg på kvällar, nätter eller helger. Så utöver att ensam ansvara för två barn så var det så svårt ekonomiskt och orsakade mycket stress för mig. Det var också en förlust för min arbetsgivare som inte kunde nyttja min kompetens och erfarenhet men också alla de många äldre som uppskattade mitt arbete.

Sen tycker jag även att det är viktigt att göra det möjligt och enkelt för fler att ta del av det politiska arbetet, att engagera sig, få uppdateringar eller möjlighet att påverka vad som sker i sitt område även mellan valen.

Vad är ditt bästa argument för att den som bor i Botkyrka ska rösta på Vänsterpartiet i valet den 11 september?

Generellt skulle jag säga att din röst behövs och är viktig. Att rösta är en viktig del av vår demokrati, och demokratin måste alltid försvaras och vi behöver alla ta ansvar för den. Att välja att lägga din röst på Vänsterpartiet, så röstar du på det parti som har bäst politik för att göra samhället mer jämlikt och tar klimatproblemen på störst allvar. Det är en politik som kommer gynna alla oavsett livssituation. Det är politiska satsningar och ett politiskt ansvar som behövs för att vända klimatkrisen och de ökade klyftorna i samhället. Politiker som säger att det enbart är ditt ansvar att vända detta vill helt enkelt inte ta det ansvar som krävs.