• Hem

Bor i: Alby
Jobbar som: Socialarbetare
Fritidsintresse: Löpning och hälsa

Marit Normasdotter (V). Foto: Leo Ahmed.

När och varför blev du engagerad i Vänsterpartiet?

Jag gick med i vänsterpartiet 2009 och blev då engagerat inför valet 2010. Reinfeldt hade då regerat under en mandatperiod och jag var arg över det försämrade socialförsäkringssystemet som han var på väg att montera ner. Han försvagade facken och sålde ut våra hem. Han tog från de fattiga och gav till de rika. Jag kände att jag ville vara med och försöka förändra det tillbaka till en mera rättvis politik för alla.

Vad tycker du är det viktigaste politiska förslaget att få igenom i Botkyrka?

Att återinföra nattis så att även ensamstående föräldrar ska kunna jobba natt är oerhört viktigt. Och den behöver vara tillgänglig även om du har en timanställning. Ingen ska behöva tacka nej till jobb för att det inte har barnomsorg på natten.

Att ha ett eget hem är en mänsklig rättighet. Jag vill verka för att ta kontroll av bostadsmarknaden. Botkyrkabyggen behöver bygga flera klimatsmarta, billiga hyreslägenheter. Alla unga ska kunna hitta hyresrätter inom rimlig tid och med hyror de har råd med. Inga flera ombildningar. Vi behöver inga flera privata hyresvärdar som lyxrenoverar med renovräkningar och skenande hyreshöjningar som följd.

Och jag vill också verka för en arbetstidsförkortning då första hand gör förskolepersonalen men även för socialtjänstens personal. Nu när pensionsåldern är högre behöver vi orka jobba genom hela arbetslivet.

Vad är ditt bästa argument för att den som bor i Botkyrka ska rösta på Vänsterpartiet i valet den 11 september?

Om du vill ha ett Botkyrka som är för alla inte bara de resursstarka ska du rösta på oss. Om man ska lyfta ett samhälle behöver man börja lyfta längst ner annars skapar man bara nya luckor. Och vi har den mest ambitiösa klimat och miljöpolitiken.  Vi måste ta hand om vår planet annars har vi inge att kämpa för. Där har politiken det största ansvaret att ta.