Botkyrkabyggen ska inte säljas ut!

Jimmy Baker (M), vice ordförande i Botkyrkabyggen, vill sälja av 5000 av bolagets lägenheter. Motivet sägs vara att få in pengar till upprustning av det kvarvarande beståndet. Var pengarna till upprustning av de sålda hyresrätterna ska komma ifrån har han givetvis inget svar på. Att någon privat fastighetsägare skulle skjuta till medel av ren godhet är osannolikt, för att uttrycka det försiktigt. Att hyresgästerna vill och kan betala med kraftigt höjda hyror är heller inte troligt. Det enda troliga scenariot, om det över huvudtaget finns någon köpare, är att en spekulant köper fastigheterna, håller nere underhållet för att spara pengar under några år och sedan hoppas kunna sälja vidare med vinst. Förlorare blir hyresgästerna.

Moderaterna har varit med förr och sålt kommunala hyresbostäder till oseriösa fastighetsspekulanter. Vi tänker inte göra om det misstaget. I Botkyrkabyggens ägardirektiv står det att fastigheter kan säljas ”i begränsad omfattning” på tre villkor som alla ska vara uppfyllda: försäljningen ska vara i berörda hyresgästers intresse, i bolagets intresse och i bostadsområdets intresse. De kraven är inte uppfyllda på långa vägar. Vänsterpartiet slår vakt om hyresrätten och de kommunalägda, allmännyttiga bostadsföretagen. Omvandlingen till bostadsrätter och privatiseringen av våra kommunalägda bostadsföretag, en gång skapade för att ge alla rätt till bra bostäder till rimliga hyror, har gått långt i Stockholmsregionen. Enskilda hyresgäster i innerstaden har gjort miljonvinster på skattebetalarnas bekostnad medan hyresgäster i ytterområdena får lida under privata slumvärdar. Den utvecklingen måste stoppas om vi ska kunna föra en rättvis bostadspolitik och klara upprustningen av våra bostadsområden utan orimliga hyreshöjningar.

Mats Einarsson (V), gruppledare

Nooshi Dadgostar (V), Botkyrkabyggens styrelse