Botkyrka uppmärksammas för bäst tillgång till förskola

Igår berättade SVT Rapport att de flesta kommuner i landet stänger ute barn från en stor del av förskolans verksamhet, när ett nytt syskon fötts och mamman eller pappan är föräldraledig. En majoritet av kommunerna låter bara storasyskonet få förskola de lagstadgade 15 timmarna per vecka. Botkyrka skiljer dock ut sig från mängden. Här har vi satsat på att alla barn har rätt till 35 timmar i veckan, och är därmed den kommun som är bäst i landet på att ge nyblivna storasyskon rätt till förskola.

Förskolans pedagogiska verksamhet är viktig. Barn som har gått förskola, har ett försprång bl.a. när det gäller språkutveckling. Rätt till förskola, även för de barn som har en förälder hemma, är en viktig satsning som fler kommuner borde ta efter!

Här kan man läsa om Rapports granskning.

(Bild: Botkyrka kommun)