Vänsterpartiet fyller gatorna med konst

Från och med den 12 augusti hävs affischeringsförbudet med anledning av valen den 9 september. Då drar också det traditionella uppsättandet av valaffischer igång. Vänsterpartiet har tagit ett annorlunda grepp och kommer att fylla gatorna – med akvarellmålningar!

Vänsterpartiets valaffisch pryds av olika motiv från Alby. Såväl de framväxande husen på Tingstorget som en bild från den stora demonstrationen år 2013 mot privatiseringen av allmännyttiga hyresrätter på Albyberget skymtar på målningen. Tillsammans med affischens paroll ”Vi bygger ett Botkyrka för alla” symboliserar det hur Vänsterpartiet både förespråkar fler bostäder, men också att det är vi som är garanten för att försvara våra gemensamma tillgångar när Socialdemokraterna driver på för att sälja ut.

Amra Bajric, ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka. Foto: Hampus Byström

– Vänsterpartiet går till val på att öka jämlikheten. Vi vill ha ett samhälle som fungerar för alla – inte bara för de rikaste. Nu är det dags att bygga fler allmännyttiga hyresrätter, att ta bort karensdagen för alla som jobbar inom förskolan och för att göra särskilda lönesatsningar på de som jobbar mest men ofta tjänar minst, såsom barnskötare, vårdbiträden och undersköterskor, säger Amra Bajric, ordförande för Vänsterpartiet i Botkyrka, om några av partiets förslag i valrörelsen.

Vänsterpartiets valaffisch är målad av konstnären Elisabeth Biström, som tidigare har arbetat som politisk sekreterare för Vänsterpartiet i Botkyrka, men som nu arbetar heltid med sin konst. Hon var aktiv i striden om Albyberget som lade grunden till partiets stora engagemang i bostadsfrågor även under senare år.

Elisabeth Biström

– Försäljningen av Albyberget var den enskilt största händelsen under min tid i Botkyrka och utvecklingen den senaste tiden har tyvärr gett oss rätt. Ett tydligt exempel på när Vänsterpartiet står stadigt och solidariserar sig med hyresgästerna när andra sviker. Det var ett intressant uppdrag att få skildra det i min målning och kunna bidra till valrörelsen på mitt sätt, säger Elisabeth Biström.