Vänsterpartiet starkt framåt i Botkyrka

Vänsterpartiet blev en av vinnarna i söndagens val till kommunfullmäktige i Botkyrka. Valnattens resultat landade på 9,1 procent av rösterna vilket är en ökning med två procentenheter. Inte sedan år 2002 har partiet varit så stort i kommunen.

– Vänsterpartiet har genomfört en mycket bra valrörelse i hela landet och Botkyrka är inget undantag. Vi har haft stora torgmöten, vi har ringt över 1 000 samtal och Jonas Sjöstedt har besökt kommunen två gånger. Vi har fått ett bra gensvar av Botkyrkaborna, så vi hade på känn att vi hade något bra på gång, säger Amra Bajric, ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka.

Amra Bajric, ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka. Foto: Hampus Byström

Vänsterpartiets framgångar syns inte bara i röstsiffrorna. Mängder av nya medlemmar har anslutit sig under året vilket stärker partiföreningen kraftigt rent organisatoriskt. Sedan det senaste årsmötet har medlemsantalet ökat från 111 till 171 i skrivande stund.

– Det växande medlemsantalet gör att framtiden känns ljus och tyder på att det här bara är början på Vänsterpartiets framgångar. Varje medlem som ansluter sig kan göra stor skillnad i ett parti som vårt, som siktar på att bygga en rörelse underifrån, säger Amra Bajric.

Stora framgångar i flera valdistrikt

Flera valdistrikt sticker ut som starka fästen för Vänsterpartiet. I norra Botkyrka ser Vänsterpartiet framgångar på bred front. Partiet är exempelvis den stora vinnaren i Fittja. Här redovisas några av siffrorna:

Fittja småhusområde 15,5% (+7,9%)
Fittja Krögarvägen 16,6% (+5,2)
Fittja Värdshusvägen 16,8% (+6,2)
Albydalen C/Rotemannen 17,1% (+4,3)
Alby småhus Ö/Alby gård 11,6% (+5,8)
Albyberget Ö/Alby gård 18,9% (+2,7)
Albydalen Ö 16,1% (+4,7)
Hallunda/Brunna 13,3% (+4,5)

I södra Botkyrka sticker några valdistrikt också ut på ett positivt sätt för Vänsterpartiet:

Tuna 16,2% (+2,5)