Efter branden i Riksten – V vill ge drabbade förtur

I juni drabbades ett flertal hyresgäster i Riksten av en brand som totalförstörde deras lägenheter. Enligt svensk lagstiftning har inte hyresgästerna rätt till ett nytt kontrakt. Vänsterpartiet föreslår i en motion att Botkyrkabyggen antar en policy som ger drabbade hyresgäster förtur.

Såhär lyder motionen i dess helhet:

”I juni 2019 drabbades flera av Botkyrkabyggens hyresgäster i Riksten av en brand som totalförstörde deras lägenheter. Bolaget har hjälpt till med ersättningsbostäder men har samtidigt meddelat att man inte avser ge dessa hyresgäster förtur när bostäderna har återuppbyggts. Bostäderna förmedlas istället på vanligt sätt.

Branden i Riksten totalförstörde flera lägenheter. Foto: Elin Vedestig.

Att drabbas av en brand som är så kraftig att hela ens hem förstörs är givetvis en mycket allvarlig händelse. Vänsterpartiet anser att hyresvärden bör agera på ett sådant sätt att hyresgästerna får så mycket stöd som möjligt i en så svår stund. Att veta att man kommer att få chansen att flytta tillbaka kan vara en lindring. Hyresgästen kan ha köat i många år för att få ett kontrakt på just den drabbade platsen, exempelvis kan närhet till förskola och skola vara viktigt.

Ibland kommer det inte att vara möjligt därför att det återuppbyggda huset kanske kommer att innehålla färre lägenheter än det tidigare. Ibland kommer hyresgästen att vara nöjd med den lägenhet som hen har fått i ersättning. Ibland kommer hyresgästen att ha hunnit flytta någon helt annanstans när det väl blir aktuellt att flytta tillbaka. Men vi anser att den generella inställningen från hyresvärden ändå bör vara att tillmötesgå de drabbade hyresgästernas önskemål gällande återflytt.

Vi yrkar:

att Botkyrkabyggen i ägardirektiven ges i uppdrag att anta en policy som innebär att hyresgäster som drabbats av brand i möjligaste mån ska ges förtur till de bostäder som återuppbyggs eller till motsvarande lägenhet i närområdet.”

Mitt i Botkyrka: Elins kontrakt revs efter branden: ”Det är en förfärlig lag”

Mitt i: Dubbelt drabbade av bränderna