Jobba för Vänsterpartiet Botkyrka

Från och med den 18 maj och cirka 9 månader framåt går en av våra ordinarie politiska sekreterare på föräldraledighet. Vi söker nu en vikarie på upp till 40 % under denna tid.*

Botkyrka kommun styrs sedan valet 2018 av en S-ledd högermajoritet (S, MP, KD, C och L) med nedmontering av välfärden på agendan. Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår roll som vasst och konstruktivt oppositionsparti.

Tjänsten som politisk sekreterare består i stor utsträckning av att stödja Vänsterpartiets kommunala grupp, partiföreningens styrelse och medlemmar så att deras engagemang tas till vara på bästa möjliga sätt. Det är troligt att du som tilldelas tjänsten kommer att få ett särskilt ansvar för att stödja partiföreningens utåtriktade organisation, men exakt hur arbetsuppgifterna fördelas mellan dig och vår andra sekreterare är förhandlingsbart.

Arbetsuppgifter som kan förekomma:

• Hjälpa styrelsen att arrangera möten och utåtriktade aktiviteter.
  • Bistå med underlag och förslag på ställningstaganden till kommunal grupp och styrelse.
  • Politikutveckling.
  • Agera mötessekreterare.
  • Mediearbete.
  • Omvärldsbevakning.
  • Arrangera och delta på studiebesök.

Arbetet utförs tillsammans med den andra sekreteraren samt med gruppledaren. Gruppledaren arbetar 50 %.

Mats Einarsson och Kerstin Amelin är gruppledare (50 %) respektive politisk sekreterare (idag 20 %) för V i Botkyrka.

Vi söker dig som:

• Delar Vänsterpartiets grundläggande värderingar.
  • Har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
  • Har god kommunikativ förmåga i tal och skrift.
  • Har kunskaper om kommunalpolitik.
  • Är noggrann, strukturerad och har lätt för att samarbeta

Meriterande är om du:

• Har kunskaper om aktuella politiska frågor i Botkyrka kommun.
  • Har relevant högskoleutbildning inom exempelvis statsvetenskap, ekonomi eller kommunikation.

Din formella arbetsgivare kommer att vara Botkyrka kommun, men din tjänst disponeras helt av Vänsterpartiet. Tjänsten är på 40 %. Lön enligt Botkyrka kommuns avtal. Tillträde sker den 18 maj eller efter överenskommelse och pågår i cirka nio månader framåt.

Skicka in din ansökan (CV + personligt brev) senast den 8 april till [email protected].

För ytterligare information och frågor om tjänsten, kontakta Mats Einarsson, gruppledare, [email protected].

* Vår snart föräldralediga sekreterare jobbar 80 % och vår andra ordinarie sekreterare jobbar normalt 20 %, men har endast möjlighet att gå upp i arbetstid till 60 %. Därmed blir 40 % ledigt.