Nu är en bra tid för förändring

Jag har så länge jag kan minnas, varit vänster. Jag har aldrig röstat på något annat parti än Vänsterpartiet och i många år tänkte jag att det skulle räcka. Men sen tog jag steget och blev medlem och nu undrar jag: Vill du vara med och hjälpa oss att förändra samhället?

Den här texten är tidigare publicerad som ledare i tidningen Vänstern i Botkyrka.

Efter flera år med osäkra anställningar som bland annat undersköterska valde jag att omutbilda mig i vuxen ålder. Jag var helt enkelt trött på att aldrig kunna vara ledig, att hela tiden vara orolig för att få ihop tillräckligt med timmar för
att kunna betala räkningarna samtidigt som jag var ensamstående med två barn.

Therese Karlsson

Det var under min högskoleutbildning, med två år kvar till valet 2018, som jag insåg att det inte längre räckte med att bara rösta. Om det skulle bli en förändring krävdes det att jag var en del av den på fler sätt. Jag var less på att människor i min närhet, som kämpade varje dag, i den högervridna samhällsdebatten ansågs vara personer som inte ansträngde sig nog. De sågs bara som kostnader, när det faktiskt var precis tvärtom.

Sedan jag blev medlem har jag, efter förmåga, kunnat vara en del av den rörelse som faktiskt har skapats. Till en början ringde jag till medlemmar och delade ut foldrar på torget. Och nu, cirka fem år senare är jag ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka.

Vi är många som ser hur välfärden monteras ner, hur vänner går på knäna, arbetar och sliter och hoppas på en trygg anställning eller en bostad. Välfärden ser inte ut som den en gång gjorde, men tillsammans kan vi göra något åt det. Som ordförande är det väldigt viktigt för mig att alla medlemmar ska kunna engagera sig efter sin egen förmåga. Jag är helt övertygad om att alla behövs och bidrar, från litet till stort. Du behöver självklart inte bli kommunpolitiker eller sträva efter att bli ordförande för att vara en del av det politiska arbetet.

Vill du vara med och hjälpa oss? Du kan börja med att bli medlem, kanske ta del av någon föreläsning, för att sedan börja prata med de i din närhet om varför Vänsterpartiet är det bästa alternativet. Det behöver inte vara krångligare än så. Men vi behöver bli fler. Så tveka inte, utan bli medlem. Engagera dig. Och gör skillnad. Vi behöver börja redan nu. På valdagen avgörs det.

Therese Karlsson
ordförande, Vänsterpartiet Botkyrka