Svik inte hyresgästerna – säg nej till marknadshyror!

Om Centerpartiet och Liberalerna får som de vill kommer regeringen att införa marknadshyror i nybyggda hyresrätter. Det innebär inte bara högre hyror för de som flyttar in i nytt, det river också upp den svenska modellen med kollektivt förhandlade hyror. På längre sikt kommer det att betyda högre hyror och mindre trygghet för alla de som hyr sin bostad. Vi i Vänsterpartiet kommer aldrig tillåta dem att svika Sveriges tre miljoner hyresgäster på det sättet.

Vi har gjort allt vi kunnat för att undvika en regeringskris. Nu är det upp till januaripartierna. Väljarna har rätt att veta varför centerpartister och liberaler vill tvinga igenom ett förslag som leder till chockhöjda hyror och osäkra bostäder, även om det leder till att regeringen faller. Kanske kan centerpartisterna här i kommunen ge ett svar på det? Det minsta man kan begära är att de möter oss i en lokal debatt, och ger hyresgästerna här i Botkyrka ett tydligt svar på varför det är så viktigt att höja deras hyror med 30 – 50 %. I vår kommun kommer många medborgare dessutom att drabbas extra hårt på grund av låga inkomster.

Therese Karlsson, ordförande Vänsterpartiet Botkyrka

De socialdemokratiska politikerna här i Botkyrka vet lika väl som vi att marknadshyror är en usel idé som straffar alla Sveriges hyresgäster och bara gynnar de stora fastighetsägarna. Hjälp oss stoppa dem! Skriv till Löfven och till bostadsministern Märta Stenevi (MP) och låt dem veta att Botkyrkas hyresgäster varken kan eller vill betala de drastiskt höjda hyror regeringen föreslår. Om ni fortfarande står på vanligt folks sida är det nu det är dags att visa det!

Therese Karlsson
Ordförande, Vänsterpartiet Botkyrka