Andrea Andersson-Tay sexa på förslag till riksdagslista

Andrea Andersson-Tay, 33 år, från Tumba föreslås bli nummer sex på Vänsterpartiets riksdagslista i valkretsarna Stockholms kommun och Stockholms län. Detta offentliggjordes av valberedningen idag fredag.

Vänsterpartiet har idag totalt sju mandat från de båda valkretsarna.

– Jag är glad över förtroendet från valberedningen. Jag hoppas även få medlemmarnas förtroende att representera Vänsterpartiet i riksdagen där jag gärna vill bidra till att driva och utveckla partiets miljö- och klimatpolitik, säger Andrea Andersson-Tay.

Andrea Andersson-Tay

Andrea Andersson-Tay är humanekolog och arbetar idag som politisk sekreterare för Vänsterpartiet i Region Stockholm med ansvar för miljö, klimat och regional utveckling. Andrea var tidigare riksordförande för miljö- och solidaritetsorganisationen Jordens Vänner (2016-2018).

Riksdagslistan fastställs slutligen på en valkonferens i Stockholm den 12 mars.

Övriga Botkyrka-bor på förslaget till riksdagslista är Bekir Uzunel (plats 23) och Kerstin Amelin (plats 32).

Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar, tidigare boende i Botkyrka, toppar förslaget till lista följt av Karin Rågsjö och Ali Esbati.

Hela förslaget till riksdagslista finns att läsa här.