Andrea Molin Storbjörk: ”Finns risk för röjda personuppgifter”

Inför gårdagens möte i kommunfullmäktige hade Vänsterpartiet skickat in en interpellation om hur kommunen arbetar för att undvika att skyddade personuppgifter röjs. Av svaret från Ebba Östlin (S) framgår bland annat att det inte finns några särskilda rutiner för missbrukare som lever med skyddad identitet. Därför finns risk för att personuppgifter röjs i samband med placering på stödboende, anser Vänsterpartiet. Här är Andrea Molin Storbjörks inledande anförande i debatten:

Ordförande, ledamöter, åhörare,

Det är (om jag räknat rätt), 82 dagar kvar till valet, och mycket av det politiska samtalet kommer att handla om våra skillnader. Hur olika vi definierar trygghet, välfärd eller samhällskontraktet.
Men i just den här frågan, borde vi vara överens. Oavsett om vi är socialt ömmande feminister, nationalister som oroar sig för kriminalitet eller frihetliga borgare som värnar om integritet borde vi komma till samma slutsats.
Har vi som samhälle lovat en individ diskretion, så får vi jägarn anoda hålla det också.
Andrea Molin Storbjörk (V)
Personer med skyddade personuppgifter SKA inte bli röjda av Botkyrka som myndighet.
Jag vill tacka för svaret. Det är ett bra svar. Det är uppenbart att du, Ebba Östlin, har förståelse för den utsatta situation som dessa personer befinner sig i, och har alla intentioner att åtgärda risken att bli röjd.
Av de delfrågor vi ställde så tolkar jag att du svarar ja på fem av nio, och utöver det ”nja, så långt det är möjligt enligt lagen” på en, så den kan vi väl också räkna. 6 av 9..
Ett av nejen handlar om att ha en rutin för att säkra att barn i skyddat boende fullföljer skolplikten. Det borde vara bra bang for the buck på den …7 av 9 om vi fixar det.
Stödmaterial för personalen borde  inte vara så svårt att kopiera från grannen och ändra lite i vid behov. 8 av 9.
Men jag vill ändå dröja lite vid delfråga 9, om personer med skadligt bruk eller beroende.
”På samma sätt som alla andra” låter rättvist och fint, men det räcker inte riktigt. För när man lever med missbruk är man dubbelt utsatt.
Det finns en krets runt förövaren, ofta i kombination med en misstro till myndigheter.
Den kretsen och den misstron kan göra att situationen mer eller mindre liknar gängrelaterad kriminalitet eller hedersproblematik.
Det finns personal som vittnar om att vi har ramavtal med så få stödboenden, så att utsatta lätt blir placerade där någon i förövarens nätverk kan röja dem. Så jag drar av ett halvt ”ja”.
Vi hoppas att den länge efterlängtande justeringen av socialnämndens budget kan bidra till att den här gruppen får ett starkare skydd.
Hur löser man detta då? Vi behöver kompetens, rutiner och bevakning av frågorna i varje länk av kedjan, varje medarbetare, varje upphandling och varje åtgärd.
7 och en halv av 9. Med liiiiiite extra ansträngning. Eller 4-5-ish om vi bara nöjer oss.
Andrea Molin Storbjörk
Fotnot: Även Marit Normasdotter (V) har varit delaktig i framtagandet av interpellationen.