Kerstin Amelin: ”Vi måste styra till en hållbar framtid”

Kerstin Amelin (V) talade om samhällsbyggnadsnämndens verksamhet under dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

”Att bygga ett tryggt, sunt och hållbart samhälle för alla Botkyrkabor, nu och i framtiden, är en delikat uppgift. Det är spännande och roligt – och svårt.

Det var mycket lättare förr, innan vi hade hört talas om klimatförändringar och artutrotning. Innan vi visste hur värdefull och viktig jordbruksmarken och den orörda naturen är. När vi tog rent vatten och frisk luft för givna.

Kerstin Amelin (V). Foto: Hannah Amelin

Den politiska styrningen och finansieringen måste tydligt staka ut en färdriktning som tar oss till en hållbar framtid på en levande planet, så att rätt prioriteringar kan göras. När vi upprättar eller reviderar detaljplaner bör det ske ur ett övergripande perspektiv med syfte att utveckla området och hela kommunen för ökad integration mellan kommunens delar och mer jämlik tillgång till resurser. Den kommunala planeringen skall inte fragmenteras på marknadens villkor.

Vi behöver behålla rådigheten över den mark vi äger tillsammans. Den är en ändlig resurs, en tillgång som vi förvaltar åt framtida generationer av Botkyrkabor. På längre sikt vill vi se en förändring av kommunens markstrategi – vi bör som regel inte sälja mark utan i stället upplåta den som tomträtt vid exploatering.

Förutom vissa omdisponeringar innebär vårt budgetförslag inga ekonomiska konsekvenser för samhällsbyggnadsnämnden. Stora förändringar handlar inte alltid om pengar. Den delikata uppgiften att bygga ett tryggt, sunt, rättvist och hållbart samhälle kräver mycket annat, i form av mod, förutseende, lyhördhet och omsorg om varandra.”