Marit Normasdotter: ”Den föreslagna nedskärningen i omsorgen är orimlig”

Marit Normasdotter (V) talade om vård- och omsorgsnämndens verksamhet under dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

”Under den senaste mandatperioden drabbades Botkyrkabor med behov av stöd och omsorg inte bara av en pandemi, utan också en omfattande utförsäljning av hemtjänsten till privata vinstdrivande aktörer. Verksamheten har i ett antal år varit underfinansierad och ett ständigt så kallad effektiviseringskrav har dränerat verksamhetsområdet på resurser. Numera kan vi inte längre kalla det effektivisering utan det är i själva verket nedskärningar.

Marit Normasdotter (V). Foto: Leo Ahmed.

Vänsterpartiet fortsätter att motsätta sig denna utveckling och vill se ett återtagande av den splittrade hemtjänsten till egen regi. Att i detta läge ålägga nämnden en ytterligare nedskärning på nästan 13 miljoner är helt orimligt – det finns inget utrymme och vi kan inte låta brukare och medarbetare drabbas ytterligare.

Det har dessutom varit flera avslöjanden av oseriösa aktörer som huvudsakligt har ett vinstintresse och mindre intresse av att leverera god omsorg. Det måste bli en stopp på det. Vi vill därför se successiv förändring från privata, vinstdrivna aktörer till kommunala vårdgivare och att detta genomförs med början när avtalen löper ut.

Vi är också starkt kritiska till den kraftigt underdimensionerade boendeplaneringen, som länge resulterat i att många kommuninvånare med omsorgsbehov måste flytta till ett boende utanför kommunen på grund av den kroniska platsbristen. I stället för att planera för det faktiska behov som befolkningsutvecklingen förutspår, med en möjlighet att hyra ut platser till närliggande kommuner om beläggningen skulle visa sig lägre under en period, så väljer man att fortsätta köpa dyra externa platser.

Vård- och omsorgsförvaltningen har tidigare anställt en demenssjuksköterska på en halvtidstjänst. Vi föreslår att denna roll återinförs från och med 2023 och tillför därför en halv miljon i nämndens ram.

Totalt tillför Vänsterpartiet nämnden närmare 13,5 miljon kronor.

Jag yrkar bifall till Vänsterpartiets förslag till budget 2023.”