Mats Einarsson: ”Regeringen orsakar nedskärningar i kommunerna”

Mats Einarsson, gruppledare för Vänsterpartiet Botkyrka, höll följande inledningsanförande i samband med dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

”För ett par dagar sedan debatterade riksdagen förslaget till statsbudget för nästa år. Och nu är det vår tur att diskutera Botkyrkas budget för 2023. Dessa två dokument hänger samman. Sveriges Kommuner och Regioner har beräknat att kommun- och regionsektorn behöver minst 20 miljarder i höjda generella statsbidrag – bara för att behålla den nuvarande nivån och kvaliteten i välfärden. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår 6 miljarder. Statsbudgeten är en nedskärnings- och nedrustningsbudget för kommunerna, regionerna och den gemensamma välfärden i stort.

Mats Einarsson (V). Foto: Leo Ahmed.

Även 6 miljarder kan verka mycket, men om Sverige hade behållit samma skattekvot som 1990 (som bara var 7 procentenheter högre än dagens) så hade vi haft över 400 miljarder mer till välfärden.

Sverige – och Botkyrka – borde kunna så mycket bättre. Det är inte resurser som saknas. Sverige och Botkyrka kan bli rättvisare, jämlikare, mer jämställt, mer demokratiskt, klimat- och miljövänligare. Sverige – och Botkyrka – borde kunna satsa offensivt och inte fortsätta huka för den marknadsfundamentalism som haft politisk hegemoni i årtionden utan att kunna leverera annat än nya problem, nya missförhållanden, nya skandaler. Och skattepengar till riskkapitalister.

Men då krävs politisk vilja, politiska ambitioner utöver att administrera, politiska program som ser bortom nästa val.

Ordförande,

Vi ska nu debattera mandatperiodens första budget. Det är också den nya styrande minoritetens första budget. Och det är den första budgeten på mycket länge, om nånsin, med ett budgeterat underskott. Det räddas 2023 och 2024 genom den s.k. resultatutjämningsreserven, men illustrerar hur ansträngd Botkyrkas, och i princip alla kommuners, ekonomi egentligen är.

I budgeten för 2022 fanns inget effektiviseringsbeting, vilket Vänsterpartiet välkomnade, men nu är det tillbaka igen. En procent 2023 och två procent de kommande åren. Erfarenheten visar att betinget bara undantagsvis klaras med faktiska effektiviseringar. I stället blir det neddragningar, vakanta tjänster eller luddiga förhoppningar om att någon organisationsförändring ska minska kostnaderna.

Det är alltså en stram och snål budget vi ska ta ställning till. Vänsterpartiets alternativ är även det en stram budget, men en budget som åtminstone mildrar åtstramningarna. Vi ökar ramarna med knappt 54 miljoner kronor, i första hand genom förstärkningar till utbildningsnämnden, socialnämnden och vård- och omsorgsnämnden. Det blir möjligt genom en mindre skattehöjning på 25 öre och en försiktig intäktsbudgetering på 10 miljoner från exploateringsverksamheten. I innevarande års budget finns 13,5 miljoner från exploatering, på förslag av den dåvarande politiska majoriteten.

Slutligen, klimatkrisen, klimathotet, klimatnödläget. Alla, eller nästan alla, talar om att vi måste ställa om vårt samhälle, vår produktion och vår konsumtion, globalt, nationellt och lokalt. Men allt för få talar om vad detta kräver av vårt samhälle i form av politiska beslut. Den som hoppas på marknadens osynliga hand kommer själv att famla i blindo.

Och nu har vi till råga på allt fått en regering som sänker ambitionerna på klimatområdet. Det ställer ännu större krav på kommuner och regioner. Botkyrka har på papperet höga ambitioner för klimatpolitiken. Men låt oss vara ärliga: vi ligger efter. Vi måste öka takten.

Ordförande,

Jag yrkar bifall till Vänsterpartiets budgetalternativ, inklusive förändrad skattesats.

Jag vill också uppmärksamma fullmäktige på att vi lagt till en åttonde beslutspunkt som vi vill ha under särskild proposition:

8) Vård- och omsorgsnämndens ram tillförs 500 tkr för återinrättande av en deltidstjänst som demenssköterska.”