Försvara Mångkulturellt Centrum!

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Botkyrka 231202.

Länk till vår debattartikel på Mitt i Botkyrka-Salem 231221.

Ett av den nya styrande högerminoritetens första beslut blev att ge sig på en av Botkyrkas – och Sveriges – största tillgångar: Mångkulturellt centrum. Moderaterna och Sverigedemokraterna har under flera år velat kraftigt minska kommunens stöd (uppdragsersättningen) till MKC. Nu får de hjälp av Kristdemokraterna, Centern och sex f.d. socialdemokrater. I förslaget till nytt uppdragsavtal skärs mer än 1,2 miljoner kronor bort, pengar som var avsedda för MKC:s uppskattade taverna.

Tavernan, som öppnade 2012, har varit en integrerad och viktig del av MKC:s verksamhet. Den har gjort det möjligt att arrangera större konferenser och att knyta kontakter med civilsamhället. Många Botkyrkabor men också mer långväga gäster har lockats till MKC och kunnat ta del av utställningar och bibliotek. Nu har personalen varslats om uppsägning och Tavernans verksamhet kommer att läggas ner om kommunfullmäktige bifaller kommunstyrelsens förslag. Det vore en stor förlust.

MKC:s uppdragsavtal ska utredas under våren. Syftet är inte känt, men att det skulle handla om en förstärkning av den viktiga verksamheten är osannolikt. Antagligen handlar det om fortsatta nedskärningar. En helt unik forsknings- och studieverksamhet riskerar att gå i graven. Vänsterpartiet kommer att göra allt som står i vår makt för att förhindra att det sker.

– Marit Normasdotter, ordförande & Mats Einarsson, gruppledare