Andrea Molin Storbjörk: ”Vi håller värmen tillsammans. Det är det ansvarsfulla valet”

Andrea Molin Storbjörk, ledamot i Arbetsmarknads- och Vuxenutbildningsnämnden samt ersättare i kommunfullmäktige, höll följande anförande i samband med dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

Ordförande, ledamöter, Botkyrkabor

Det finns en nördig förolämpning som ibland påstås ha kinesiskt ursprung: ”Må du leva i intressanta tider” och det har vi förunnats. Krigshot, klimathot, arbetslöshet, ökade matpriser, bo-priser, drivmedelspriser, energipriser, att bo i områden med socioekonomiska utmaningar ger en alltför intressant tid. Vi lever i tider när Sveriges Kommuner och Regioner rapporterar ett samlat underskott 31 miljarder bara för att upprätthålla samma nivå av samhällstjänster.

Det är det landskap vi har att navigera: en urholkning av välfärden, som hade kunnat undvikas genom ansvarsfulla politiska beslut. Så vad gör man då i intressanta tider, som medmänniskor och politiker av moralisk fiber? Hukar man bakom en gnetig och ineffektiv åtstramningspolitik? Naturligtvis inte!

Slänger man ut en eller annan grupp invånare i kylan? Naturligtvis inte!

Väljer man mellan att tillföra nödvändiga medel till daglig verksamhet eller att finansiera uppdrag för att möjliggöra invånarens frigörelse? Skulle inte tro det.

Man röstar på en fullt finansierad budget med en begränsad skatteökning för en robust kommunal välfärd.

Vi sluter samman och håller värmen tillsammans. Det är det ansvarsfulla valet och det som effektivast möjliggör invånarnas frigörelse och egenmakt. Må Botkyrka få leva i lite mindre intressanta tider under 2024, -25, -26, -27. Jag yrkar bifall för Vänsterpartiets budgetförslag.