Marit Normasdotter: ”Vänsterpartiet vill se ett återtagande av den splittrade hemtjänsten till egen regi”

Marit Normasdotter (V), ledamot i Vård- och omsorgsnämnden och kommunfullmäktige, höll följande anförande i samband med dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

Även den nya högermajoriteten väljer att låta Vård- och omsorgsnämnden undantas från effektiviseringsbetinget 2024, det är både glädjande och nödvändigt. Dock kvarstår betinget 2025–2027, liksom för övriga nämnder. Det är desto oroande. Och då ska man veta att mycket av effektiviseringarna detta året har bestått av vakanta tjänster. Ska de fortsätta vara vakanta? Hur har ni tänkt att lösa det? Vi har en ökande andel äldre befolkning med ökade behov. jag har svårt att få ekvationen att gå ihop.

Under den förra mandatperioden drabbades Botkyrkabor med behov av stöd och omsorg inte bara av coronapandemi, utan också en omfattande utförsäljning av hemtjänsten till privata vinstdrivande aktörer. Efter ett antal år av underfinansiering och ständiga effektiviseringskrav har verksamhetsområdet alltså ytterligare dränerats på resurser. Vänsterpartiet fortsätter att motsätta sig denna utveckling och vill se ett återtagande av den splittrade hemtjänsten till egen regi.

Vård- och omsorgsförvaltningen har tidigare anställt en demenssjuksköterska (halvtidstjänst). Vi föreslår att denna roll återinförs från och med 2024 och lägger därför till 500 000 kr i nämndens ram. Detta är ju ett krav som vi har varit helt överens med Moderaterna under en lång tid. Vänsterpartiet ser därför fram emot att det nu kan genomföras när Kia Hjelte är ordförande för nämnden.

Vi är också starkt kritiska till den kraftigt underdimensionerade boendeplaneringen. Även om läget förbättrats för vissa typer av boenden kvarstår platsbrist för andra. Vänsterpartiet vill se en planering som rimmar med prognosen för befolkningsutvecklingen. Och skulle vi få platser över har vi då möjlighet att hyra ut till närliggande kommuner och då få hyresinkomster i stället för att själv hyra dyra externa platser. En successiv förändring från privata, vinstdrivna aktörer till kommunala vårdgivare bör genomföras.

Om Vänsterpartiets budgetproposition hade gått in på nationell nivå hade Botkyrka kommun fått ett efterlängtat budgettillskott som skulle motsvara 147 extra medarbetare. Tyvärr har vi en regering som har valt att prioritera skattelättnad för rika människor och ytterligare bidrag till dessa för att möjliggöra lyxrenoveringar av kök och badrum.

Det är mycket allvarligt att vår regering gör sådana prioriteringar i detta läget när vi är inne i lågkonjunktur och skenande kostnadsökningar för kommunerna.