Yrsa Rasmussen: ”Var är satsningarna för Botkyrkas barn och ungas bästa?”

Yrsa Rasmussen (V), ledamot i kommunfullmäktige, höll följande anförande i samband med dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

Ordförande, fullmäktigeledamöter, åhörare – Jag yrkar bifall till Vänsterpartiets budgetyrkande.

Skolan har en helt central roll i samhället som utbildare och förmedlare av grundläggande demokratiska värden. Den har en avgörande roll för människors möjligheter i livet. Det är
också skolan som fostrar nyfikenhet och kreativitet. Och Botkyrka är inte ett undantag. Flera år av nedskärningar och etableringen av marknadsskolor har försämrat förutsättningarna för våra barn och unga, samt för personalen i skolorna.

Konsekvenserna är tydliga. Ingen härinne har väl missat den senaste PISA- rapporten som kom för några dagar sen där
resultaten i Sverige återigen försämrats, i synnerhet i matematik och läsförståelse. Elever med mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund presterar sämre än 2018. Likvärdigheten som både skollagen och läroplanerna så tungt trycker på, uppnås inte av de som ansvarar för utbildningen. Här måste vi som kommun göra mycket mer och mycket bättre.

De positiva effekterna av att barn får gå i förskolan vet vi alla om. Redan inför 2022 föreslog Vänsterpartiet en satsning för att öka inskrivningsgraden i förskolan, och som kommunen påbörjat. Denna satsning behöver få fortsätta och det är därför vi tillför de pengar som behövs för att det ska vara möjligt. Rätten till förskola ska gälla alla barn. Idag ser verkligheten inte ut så. Barn till papperslösa
har idag inte rätt till förskola i Botkyrka och barn till asylsökande erbjuds endast allmän förskola från 3års ålder, om inte vårdnadshavarnas situation kräver annat. Detta bryter mot skollagen. Hur man som den nya högerminoriteten gör och kallar sig ”Botkyrkas bästa” när man har regler som går emot lagen är för mig minst sagt magstarkt.

Var är satsningarna för Botkyrkas barn och ungas bästa?
Och det är fler som drabbats när man dragit ner på förskolan. Begränsningen av antalet förskoletimmar för föräldralediga och arbetslösa, från de 35 vi var med och införde till dagens 25, kan ha stora konsekvenser för den enskilde. Förändringen slår olika hårt för olika socioekonomiska grupper. Vart tredje barn i Fittja är drabbat och ”endast” vart tionde i Tullinge. Med precision drabbas den grupp som kanske behöver förskolan allra mest. Ur ett barnfattigdomsperspektiv är det också negativt att dessa barn förlorat möjligheten att äta frukost och mellanmål på förskolan. Vänsterpartiet vill med vårt budgetyrkande återigen ge alla barn rätt till heltid.

Fler satsningar i vår budget:
– Återinförande av Nattis
– Kompetenshöjande insatser för språkutvecklande arbetssätt i grundskolan

– Utreda möjligheten att slopa karensavdraget för bla förskolepersonal

Vi är något lättade över att utbildningsnämnden slipper sitt ”effektiviseringskrav” (rena nedskärningar) 2024, men pengarna som den styrande minoriteten föreslår räcker inte för att ge våra barn och unga de bästa förutsättningarna för en trygg framtid , med alla möjligheter framför sig. I Vänsterpartiets förslag till budget tillförs därför utbildningsnämnden ytterligare totalt 19,9 miljoner kronor.