Trippelt Botkyrka på Vänsterpartiets EU-lista

I helgen höll Vänsterpartiet EU-valskonferens i Norrköping. På konferensen antogs en valplattform och den lista som Vänsterpartiet går till val på utsågs. Listan toppas av Malin Björk och Ana Süssner Rubin. Längre ner på listan finns Andrea Söderblom-Tay, Mats Einarsson och Kerstin Amelin, samtliga från Botkyrka.

Vänsterpartiet går till EU-val under parollen ”Ett Europa för alla – inte bara för de rikaste”. Vårt fokus är att Europa ska bli mer klimatinriktat, mindre rasistiskt, mer feministiskt och mer rättvist.

”Högerpolitiker låter marknaden styra trots att det är uppenbart att marknaden inte kan hantera klimatkrisen. Företagens vilja till vinst ska alltid komma först. Men världen brinner. Vad ska vi med politiker till som enbart ser individer utan sammanhang, istället för att se att vi hör ihop? Vad ska vi med partier till som inte tror på gemensamt ansvarstagande? Partier som inte förmår ta fajten med de multinationella utsläppsjättarna. För att klara klimatet måste vi ha rörelser som vågar utmana bolag och lobbyister. Rörelser som vet på att det går att bygga om samhället. Att vi kan ta tag i saker och tillsammans förändra spelreglerna. Vänsterpartiet är de rörelsernas röst i Bryssel”, sa Jonas Sjöstedt i sitt invigningstal under valkonferensen.

Andrea Söderblom-Tay, Mats Einarsson och Kerstin Amelin.

Vänsterpartiet Botkyrkas representanter på listan i valet till EU-parlamentet är hela tre stycken till antalet. Andrea Söderblom-Tay är vald till plats 16, Mats Einarsson till plats 22 och Kerstin Amelin till plats 37.

Jonas Sjöstedt: ”Det är vänstern som förändrar”
Jonas Sjöstedt: ”Tvinga EU att lyssna på vanliga människor”