Vänsterpartiet Botkyrka kräver åtgärder efter fuskavslöjande

Nyligen publicerade tidningen Arbetet en artikel om hur Botkyrka kommun tecknat avtal med ett privat hemtjänstföretag trots kännedom om företagets fusk i Linköpings kommun 2019.

– Vård- och omsorgsdirektören visar på en häpnadsväckande avslappnad attityd mot fusk i välfärden i intervjun med tidningen Arbetet. Om det verkligen är så att det är omöjligt att stoppa fuskande företag från att delta i Botkyrkas upphandlingar så är det ett utmärkt argument för varför kommunen inte borde ha gett sig in i det här projektet från början, säger Marit Normasdotter (V), ledamot i vård- och omsorgsnämnden.

Vänsterpartiet har hela tiden motsatt sig privatiseringen av hemtjänsten i Botkyrka och anser att de privata hemtjänstföretagens uttag av vinster ur välfärden leder till en risk för att företagen ser till sitt eget intresse, snarare än till de äldres. Dessutom behöver kommunen lägga pengar på upprätta en kontroll av de privata företagen.

Botkyrka kommun, med vård- och omsorgsnämndens ordförande Tuva Lund (S) i spetsen, bör naturligtvis avsluta samarbetet med det fuskande företaget fortast möjligt, säger Therese Karlsson (V), ersättare i vård- och omsorgsnämnden och ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka.

Marit Normasdotter och Therese Karlsson.

I den nya boken Hemtjänstmaffian framkommer att minst 66 hemtjänstföretag har slängts ut ur kommuner sedan 2013 efter att ha fuskat, uppger Kommunalarbetaren.

År 2020 la den S-ledda högermajoriteten i Botkyrka 10 miljoner kronor på att införa privatiseringen och släppa fram vinsterna i välfärden. Detta trots kommunens svåra ekonomiska situation, där pengarna hade kunnat gå till att förbättra den egna äldreomsorgen. Inför 2022 planerar majoriteten att skära ner över 12 miljoner kronor på vård- och omsorgsnämndens verksamhet.

Marit Normasdotter intervjuas i P4 Södertälje och P4 Stockholm.