Regeringens avtal med Erdogan är ett svek

I Botkyrka bor många som känner sig direkt berörda av att den svenska regeringen vikt ner sig gentemot Turkiet. Det finns nu sex partier som i sin vilja att föra in Sverige i Nato är beredda att gå diktatorn Erdogan till mötes i en rad viktiga utrikespolitiska frågor. Endast Vänsterpartiet och Miljöpartiet står stadigt kvar på den demokratiska linjen.

Den beroendeställning som Sverige har satt sig i gentemot Turkiet är inte bara ett monumentalt svek mot kurderna som genom organisationerna YPG/PYD besegrade IS utan försvårar också Sveriges möjlighet att ta ställning för ett erkännande av folkmordet på kristna syrianer/assyrier/kaldéer, armenier och greker 1915. De lokala S- och KD-företrädare som gärna profilerar sig i frågan kommer nu inte att vara trovärdiga – när det gällde som mest svek deras partier.

Mats Einarsson och Marit Normasdotter. Foto: Leo Ahmed.

Solidariteten försvinner när regeringen ska hålla sig vän med Erdogan. Det är hög tid att återgå till en utrikespolitik som vi kan vara stolta över, som värnar rättvisa och stöd till de folk som förtrycks av auktoritära ledare.

Marit Normasdotter
ordförande, Vänsterpartiet Botkyrka