Andrea Molin Storbjörk: ”Vi måste ställa om vårt samhälle”

Andrea Molin Storbjörk (V) talade om miljö- och hälsoskyddsnämndens verksamhet under dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

Ordförande, ledamöter, Botkyrkabor

Låt oss vara ärliga: Vi hade miljö-flyktingar i Botkyrka under förra mandatperioden. Jag hade Botkyrka-bor som inte kunde bo i sina hem boende hos mig över nyår för två år sedan på grund av branden i Kagghamra. Visserligen var det i mitt fall min bror, svägerska och syskonbarn. Men icke desto mindre miljöflyktingar. I Botkyrka. Alldeles nyligen.

När man frågar människor vad de skulle göra om de kunde åka tillbaka i tiden, så är de flesta oroliga för att ändra något som skulle få förödande konsekvenser i nutiden. Men det är ytterst få som uttrycker samma oro för att ändra något här och nu som får förödande konsekvenser i framtiden. Men det är nu vi väljer.

Andrea Molin Storbjörk (V). Foto: Leo Ahmed.

Vi måste ställa om vårt samhälle, vår produktion och vår konsumtion, globalt, nationellt och lokalt. Industrin förstår det. Våra barn och barnbarn förstår det. Forskningen förstår det. Det kräver politiska beslut.

När nu regeringen sänker ambitionerna ställer det ännu större krav på kommuner och regioner. För att inte halka ohjälpligt efter behöver vi göra följande:

– Vidta åtgärder för att motverka avfallsbrottsligheten.

– Säkra fältbussens bemanning, så att nästa generation förstår naturen och människans relation till naturen tillräckligt väl för att fatta kloka beslut i framtiden.

– Ta fram en särskild strategi för att minska kommunens energikonsumtion inom ramen för den övergripande klimatstrategin.

– Ta fram en pollineringsplan för Botkyrka, för att bevara den biologiska mångfalden.

– Säkra våra medarbetare som besitter stor kunskap. Det krävs kontinuitet och långsiktighet. Avstå från effektiviseringar som innebär nedskärningar i personalen eller i möjligheterna att anlita konsulter med specialkunskap. Miljö- och Hälsovårdsnämnden har en pytteliten budget. Den så kallade effektiviseringen är en droppe i havet men skulle ha stor påverkan på verksamheten.

Det är nu vi väljer.

Därför yrkar jag bifall till Vänsterpartiets budgetförslag.