V reagerar på nya uppgifter om MP

Botkyrkas Röster har i ett reportage följt upp Uppdrag gransknings dokumentär om påstått röstköp i Botkyrka. I reportaget framkommer nya uppgifter om att ledande miljöpartister redan i maj hade överläggningar med Moderaterna om bland annat införandet av privatiseringslagstiftningen LOV.

Ali Khalil, tidigare gruppledare för Miljöpartiet, säger följande i Botkyrkas Rösters reportage:

”Det [förslaget om LOV] är förankrat i partiet och vi tar det steget tillsammans. Moderaterna uppfattar det som ett steg åt höger och vill sätta sig för att diskutera politik överlag. Kan vi hitta gemensamma samarbeten efter valet? Har vi några gemensamma nämnare? Vi tar ett förutsättningslöst möte. På det mötet så deltar Willy som är politisk sekreterare för Moderaterna, Stina Lundgren som är oppositionsråd för Moderaterna (…). Jag deltar som gruppledare för MP och ansvarig för vår politik. Med mig har jag Myrna Persson som är vårt kommunalråd och Anna-Clara som är vår politiska sekreterare.”

Mats Einarsson (V)

– Det var ingen hemlighet att Miljöpartiet ville släppa in vinstintressen i äldreomsorgen. Men att de samtidigt som de satt i majoritet tillsammans med oss och Socialdemokraterna – och accepterade vår gemensamma hållning att säga nej till LOV – satt i regelrätta förhandlingar med Moderaterna om framtida samarbete är en nyhet för oss, säger Mats Einarsson, gruppledare för Vänsterpartiet.

– Det är ett helt oacceptabelt beteende när man sitter i en styrande majoritet. Kan den nya koalitionen lita på Miljöpartiet?

Vänsterpartiet är motståndare till LOV och menar att det privata vinstintresset i välfärden ska förbjudas. I oktober beslutade kommunstyrelsen att tillsätta en politisk arbetsgrupp för att införa privata vinstintressen i äldreomsorgen. Vänsterpartiet yrkade avslag.