Tuna torg, återvinningscentralen i Fittja och föroreningar

På det senaste sammanträdet i samhällsbyggnadsnämnden lämnade Vänsterpartiet in tre särskilda yttranden. Du kan läsa dem här i sin helhet.

Ärende: Samråd Tuna torg

Vi ser positivt på förslaget att utveckla området kring Tuna torg med fler bostäder och verksamhetslokaler. Platsen ligger inom bekvämt promenad och cykelavstånd från Tumba station och centrum och samtidigt med närhet till natur- och kulturlandskap. Vi hoppas att hela området kan få ett välkommet lyft med t.ex. bättre skyltning och tillgänglighet till de äldre fastigheterna, miljöbilpool och laddningsmöjligheter för elfordon. Samtidigt är det viktigt att det inte blir för trångt mellan de nya fastigheterna och den äldre bebyggelsen och att åtgärder vidtas för att minimera olägenheter för de boende under byggtiden.

Det är också viktigt att skapa en levande och attraktiv utemiljö genom att plantera ätliga perenner och avsätta plats för de boende att odla nära bostaden. Tätare bebyggelse och ytterligare hårdgjord yta behöver kompenseras med träd och annan vegetation.

Kerstin Amelin (V). Foto: Hannah Amelin

Ärende: Återvinningscentralen i Fittja (planbesked)

Vi är positiva till att återvinningscentralen i Fittja utvecklas och att det ska bli lättare för dem som inte har tillgång till bil att ta sig dit. Dock är det bekymmersamt att borttagandet av bergsknallen kommer att öka bullernivån och försämra luftkvaliteten i Fittja. Utökad aktivitet på återvinningscentralen kommer också att ytterligare bidra till ökat buller. Utvidgningen av verksamheten kan även leda till att utsikten från Fittja förfulas.

Vi vill därför att det fortsatta planarbetet kompletteras med en anvisning om att verksamheten ska vidta åtgärder för bullerdämpning och minskad luftförorening, samt att komplettera med ett insynsskydd mellan anläggningen och Hallundavägen. Detta kan tex vara i form av växtlighet och plank.

Susanne Urban (V). Foto: Leo Ahmed.

Ärende: Årsredovisning Botkyrkas blå och gröna värden

Årsredovisningen om Botkyrkas blå värden är en skrämmande läsning – en katalog över olika föroreningar som PFAS och TBT, näringsläckage från jordbruket och en alltför ofta oacceptabel status i kommunens vatten. De blå och gröna värdena hänger ju obönhörligen ihop. Kanske skulle de blå värdena gynnas om åtminstone något av målen för de gröna värdena handlade om naturen i sig, och inte enbart om hur naturen existerar för att tjäna och behaga oss människor.

Det är vår förhoppning att den mandatperiod vi står på tröskeln till skall präglas av en politisk vilja att formulera skarpa och genomtänkta mål och tillföra kommunens miljöarbete de resurser som krävs för att Botkyrka åter skall bli ledande inom kommunalt hållbarhetsarbete.

Kerstin Amelin (V)
Susanne Urban (V)