Mats Einarsson: ”Resurserna finns i vårt samhälle, vi måste politiskt besluta hur de används bäst”

Mats Einarsson, gruppledare för Vänsterpartiet Botkyrka, höll följande inledningsanförande i samband med dagens budgetdebatt i kommunfullmäktige.

Ordförande, fullmäktiges ledamöter,

I Vänsterpartiet Botkyrkas kommunalpolitiska program skriver vi bland annat så här: ”Den övergripande politiska uppgiften är att säkra en långsiktigt hållbar samhällsutveckling – socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Det vi gör i dag får inte undergräva möjligheterna att klara av morgondagens problem. Redan nu måste vi skapa förutsättningar för ett gott samhälle för kommande generationer. Social hållbarhet förutsätter att vi minskar klass- och könsklyftorna i samhället. Jämlikhet och jämställdhet är kanske de viktigaste faktorerna bakom människors välbefinnande och samhällets förmåga till utveckling. I samhällen med stora och växande klyftor hämmas utvecklingen. Folkhälsan försämras. Kriminalitet, sociala konflikter och orättvisor sliter sönder samhället och demokratin urholkas. Ett sådant samhälle har svårare att klara framtidens utmaningar.”

Vi ska nu besluta om de ekonomiska och politiska förutsättningarna för den kommunala välfärden – inte bara för 2024, utan för många år framåt.

Kommunsverige, inklusive Botkyrka, står inför ett antal tuffa år. Den gemensamma välfärden har stått under konstant press sedan 90-talskrisen, såväl ekonomiskt som genom omfattande privatiseringar som släppt in vinstjakt som drivkraft i det som borde vara våra gemensamma, demokratiskt styrda angelägenheter.

Framför oss ligger två, snarlika huvudalternativ till Mål och budget. Effektiviseringsbetingen, som numera i praktiken är nedskärningsbeting, har mildrats eller tagits bort för några nämnder. Det välkomnar vi naturligtvis, men det är ändå en stram och snål budget sett till de verkliga behoven i samhället.

Vänsterpartiets budgetyrkande tillför drygt 40 miljoner till verksamheterna, vilket vi föreslår finansieras med en mindre skattehöjning.

Vänsterpartiet har alltid så långt som möjligt velat undvika kommunala skattehöjningar eftersom de slår hårdast mot dem som har låga inkomster och små marginaler. Å andra sidan slår nedskärningar och försämringar av den kommunala välfärden också hårdast mot samma grupper.

Vad vi skulle vilja se är höjda statliga skatter på höga inkomster och förmögenheter och på bolagsvinsterna, i kombination med kraftigt höjda statsbidrag till kommuner och regioner. För resurserna finns i vårt samhälle, men vi måste politiskt besluta hur de används bäst och till nytta för hela samhället.

Den s.k. skattekvoten, dvs förhållandet mellan det totala skatteuttaget i landet och den samlade ekonomin, har under en följd av år minskat. Om vi hade behållit 1990 års skattekvot så hade välfärden kunnat tillföras drygt 440 miljarder kr årligen.

Slutligen, klimatkrisen, klimathotet, klimatnödläget. Alla, eller nästan alla, talar om att vi måste ställa om vårt samhälle, vår produktion och vår konsumtion, globalt, nationellt och lokalt. Men allt för få talar om vad detta kräver av vårt samhälle i form av politiska beslut. Den som hoppas på marknadens osynliga hand kommer själv att famla i blindo.

Och nu har vi till råga på allt en regering som sänker ambitionerna på klimatområdet. Det ställer ännu större krav på kommuner och regioner. Botkyrka har på papperet höga ambitioner för klimatpolitiken. Men låt oss vara ärliga: vi ligger efter. Vi måste öka takten.

Ordförande,

Jag yrkar bifall till Vänsterpartiets budgetalternativ, inklusive förändrad skattesats.

Jag vill också uppmärksamma fullmäktige på att vi lagt till en sjätte beslutspunkt som vi vill ha under särskild proposition:

6) Vård- och omsorgsnämndens ram tillförs 500 tkr för återinrättande av en deltidstjänst som demenssköterska.